Amikor Jézus a Genezáreti-tó partján tanított, nagy tömeg gyűlt köréje.
Ezért hajóba szállt, és egy kissé beljebb ment a parttól, a tömeg pedig a
tó partján maradt. Ekkor példabeszédekben sok mindenről beszélt nekik.
Így kezdte tanítását: „Halljátok csak! Kiment a magvető vetni. Amint
vetett, némely szem az útfélre esett. Odaszálltak az égi madarak, és
fölcsipegették. Némely mag köves helyre esett, ahol nem volt elég talaja.
Itt hamar kikelt, mert nem jutott mélyen a földbe. Amikor azonban kisütött
a nap, megperzselődött, és mivel nem volt elég erős gyökere, elszáradt.
Némely mag pedig tövisek közé hullott. Amint a tövisek felnőttek,
elfojtották, úgyhogy nem hozott termést. A többi mag jó földbe hullott,
kikelt, felnőtt, és harmincszoros, hatvanszoros, sőt százszoros termést
hozott.” Jézus így fejezte be szavait: „Akinek füle van, hallja meg!”
Amikor egyedül maradt, tanítványai és a tizenkét apostol megkérdezték
tőle, mi a példabeszéd értelme, így válaszolt nekik: „Ti megtudhatjátok
Isten országának titkát, a kívülállók azonban csak példabeszédekben
hallanak róla: Nézzenek, de ne lássanak, halljanak, de ne értsenek, nehogy
megtérjenek, és bocsánatot nyerjenek. Azután így folytatta: „Nem értitek
ezt a példabeszédet? Hogyan fogjátok a többi példabeszédet megérteni? A
magvető az, aki az igét hirdeti. Azok, akikben útfélre hull a tanítás,
meghallgatják ugyan, de rögtön jön a sátán, és kitépi szívükből az
elvetett igét. Azok, akiknél köves talajra hullt a mag, amikor hallják a
tanítást, szívesen hajlanak rá; de nem ver bennük gyökeret, mert
(állhatatlanok), csak a pillanatnak élnek. Ezért, ha szorongatás vagy
üldözés éri őket az Isten igéje miatt, hamarosan meginognak. Azok pedig,
akikben tövisek közé esik (az Isten igéje), meghallgatják ugyan a
tanítást, de a világi gondok, a csalóka gazdagság és a többi földi
szenvedély rabul ejtik őket; és elfojtják az igét, úgyhogy nem hoz bennük
gyümölcsöt. Végül vannak olyanok, akikben az ige jó földbe hullott.
Hallják a tanítást, magukévá is teszik, és harmincszoros, hatvanszoros,
sőt százszoros termést hoznak.”
Mk 4,1-20
Elmélkedés:
A mai nappal kezdődően azt a sorozatot kezdjük meg Szent Márk
evangéliumában, amelyben Jézus példabeszédekben szól az Isten országáról.
Az első példázat a legtöbb szentírásfordításban a magvető címet viseli, de
ez kissé félrevezető, hiszen nem a magot elvető személy és nem is az ő
munkája áll a jézusi hasonlat középpontjában, hanem a magok. A mi Urunk
arról beszél, hogy ezek a magok különféle talajba hullnak, s ennek
megfelelően hoznak több vagy kevesebb termést. Az elhintett magok a
tanítást, az isteni üzenetet, az örömhírt jelentik, a talaj pedig a
hallgatóság lelkületét. Természetes, hogy a magvető a magokat a jó talajba
hinti, de azt nem tudjuk meg, hogy miért szór magokat az útfélre, a
sziklák és a tövisek közé. Ez talán arra utal, hogy amikor Isten az
emberekhez eljuttatja tanítását, akkor nem válogat, hanem bőkezűen adja
igazságát, hogy abból senki ne legyen kizárva. Ezt követően pedig az
emberen múlik, hogy az ő szívében fog-e termést hozni a tanítás.
Az Egyház egyik legfőbb feladata az igehirdetés. Ha az igehirdető
lelkiismeretesen elvégezte szolgálatát, akkor nyugodt lehet, hiszen
kötelességét megtette. Az eredmény már nem tőle, hanem Istentől függ,
illetve attól, hogy a hallgatóság jó szívvel elfogadja-e azt vagy
visszautasítja. Vajon az én szívemben növekedésnek indul-e Isten nekem
szóló szava?
2014. január 30., csütörtök
. Aki teljesíti Isten akaratát
Egy alkalommal Jézust fölkeresték anyja és rokonai. De nem mentek be a
házba, ahol Jézus tanított, hanem hívatták őt. Akik körülötte ültek,
odaszóltak Jézusnak: „Anyád és rokonaid kint vannak, és keresnek téged.”
Jézus azonban így válaszolt: „Ki az én anyám? Kik az én rokonaim?” Aztán
végighordozta tekintetét a körülötte ülőkön, és csak ennyit mondott: „Ezek
az én anyám és rokonaim. Aki teljesíti Isten akaratát, az az én testvérem,
nővérem és anyám!”
Mk 3,31-35
házba, ahol Jézus tanított, hanem hívatták őt. Akik körülötte ültek,
odaszóltak Jézusnak: „Anyád és rokonaid kint vannak, és keresnek téged.”
Jézus azonban így válaszolt: „Ki az én anyám? Kik az én rokonaim?” Aztán
végighordozta tekintetét a körülötte ülőkön, és csak ennyit mondott: „Ezek
az én anyám és rokonaim. Aki teljesíti Isten akaratát, az az én testvérem,
nővérem és anyám!”
Mk 3,31-35
„Megszállta a tisztátalan lélek.”
Egy alkalommal Jeruzsálemből írástudók jöttek (Kafarnaumba), és azt
híresztelték Jézusról: „Belzebub szállta meg”, és: „A gonosz lelkek
fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Ám ő magához hívta őket,
és példabeszédekben szólt hozzájuk: „Hogyan űzhetné ki a sátán a sátánt?
Ha egy ország meghasonlik önmagával, az az ország nem maradhat fenn. Ha
egy család meghasonlik önmagával, az a család nem maradhat fenn. Ha a
sátán önmaga ellen támad és meghasonlik önmagával, akkor nem maradhat
fenn, hanem elpusztul. Az erősnek házába nem törhet be senki, és nem
ragadhatja el a holmiját, hacsak előbb meg nem kötözi az erőset; így
viszont már kirabolhatja a házát. Bizony, mondom nektek, hogy az emberek
fiainak minden bűnt megbocsátanak, és minden káromlást, bárhogyan is
káromkodnak. De aki a Szentlelket káromolja, az soha nem nyer bocsánatot,
azt örökös bűn terheli.” (Azért mondta mindezt Jézus), mert azt
terjesztették: „Megszállta a tisztátalan lélek.”
Mk 3,22-30
Elmélkedés:
Nem mindenki fogadja szívesen Jézus tanítását. Először az a szóbeszéd
járja róla, hogy „eszét vesztette,” majd azt kezdik el híresztelni
egyesek, hogy az „ördög szállta meg,” és a gonosz lelkek fejedelmével
működik együtt. E vélekedésre az ad okot, hogy Jézus „ördögtől
megszállottakat” gyógyított meg. Manapság a tudósok az epilepsziával vagy
más, rohamokkal együtt járó pszichés betegségekkel azonosítják azt a
betegségtípust, amit egykor ördögtől való megszállottságnak neveztek. Ne
csodálkozzunk az egykori elnevezésen, hiszen abban az időben semmit nem
tudtak az ilyen jellegű bajokról és gyógyításuk is elképzelhetetlen volt.
Mivel nem ismerték a betegség eredetét, ezért gonosz szellemi erők emberek
feletti uralmának tartották azt. Amikor Jézus úgynevezett ördögűzést
végzett, az emberek nem tudták, hogy jó vagy rossz erők birtokában képes-e
erre. A mi Urunk visszautasítja a képtelen vádakat.
De nem csak Jézus kortársainak okoz gondot a jó és a rossz
megkülönböztetése, hanem sokszor nekünk is. Számtalan esetben nehéz
eldöntenünk, hogy az események mögött milyen erők és szándékok állnak.
Jézus szava ad útmutatást az ilyen helyzetekben, aki azt mondta, hogy
minden cselekedet vagy szó valódi természetét a „gyümölcséről ismerhetjük
fel.” Legyünk türelmesek, és várjunk, amíg a Szentlélek megvilágosítja
értelmünket!
híresztelték Jézusról: „Belzebub szállta meg”, és: „A gonosz lelkek
fejedelmének segítségével űzi ki az ördögöket.” Ám ő magához hívta őket,
és példabeszédekben szólt hozzájuk: „Hogyan űzhetné ki a sátán a sátánt?
Ha egy ország meghasonlik önmagával, az az ország nem maradhat fenn. Ha
egy család meghasonlik önmagával, az a család nem maradhat fenn. Ha a
sátán önmaga ellen támad és meghasonlik önmagával, akkor nem maradhat
fenn, hanem elpusztul. Az erősnek házába nem törhet be senki, és nem
ragadhatja el a holmiját, hacsak előbb meg nem kötözi az erőset; így
viszont már kirabolhatja a házát. Bizony, mondom nektek, hogy az emberek
fiainak minden bűnt megbocsátanak, és minden káromlást, bárhogyan is
káromkodnak. De aki a Szentlelket káromolja, az soha nem nyer bocsánatot,
azt örökös bűn terheli.” (Azért mondta mindezt Jézus), mert azt
terjesztették: „Megszállta a tisztátalan lélek.”
Mk 3,22-30
Elmélkedés:
Nem mindenki fogadja szívesen Jézus tanítását. Először az a szóbeszéd
járja róla, hogy „eszét vesztette,” majd azt kezdik el híresztelni
egyesek, hogy az „ördög szállta meg,” és a gonosz lelkek fejedelmével
működik együtt. E vélekedésre az ad okot, hogy Jézus „ördögtől
megszállottakat” gyógyított meg. Manapság a tudósok az epilepsziával vagy
más, rohamokkal együtt járó pszichés betegségekkel azonosítják azt a
betegségtípust, amit egykor ördögtől való megszállottságnak neveztek. Ne
csodálkozzunk az egykori elnevezésen, hiszen abban az időben semmit nem
tudtak az ilyen jellegű bajokról és gyógyításuk is elképzelhetetlen volt.
Mivel nem ismerték a betegség eredetét, ezért gonosz szellemi erők emberek
feletti uralmának tartották azt. Amikor Jézus úgynevezett ördögűzést
végzett, az emberek nem tudták, hogy jó vagy rossz erők birtokában képes-e
erre. A mi Urunk visszautasítja a képtelen vádakat.
De nem csak Jézus kortársainak okoz gondot a jó és a rossz
megkülönböztetése, hanem sokszor nekünk is. Számtalan esetben nehéz
eldöntenünk, hogy az események mögött milyen erők és szándékok állnak.
Jézus szava ad útmutatást az ilyen helyzetekben, aki azt mondta, hogy
minden cselekedet vagy szó valódi természetét a „gyümölcséről ismerhetjük
fel.” Legyünk türelmesek, és várjunk, amíg a Szentlélek megvilágosítja
értelmünket!
2014. január 26., vasárnap
Jánost fogságba vetették,
Amikor Jézus meghallotta, hogy (Keresztelő) Jánost fogságba vetették,
visszatért Galileába. Elhagyta Názáretet, és a tengerparti Kafarnaumban
telepedett le, Zabulon és Neftali vidékén, hogy beteljesedjék, amit Izajás
próféta mondott:
Zabulon földje és Neftali földje,
a tenger útja, a Jordán vidéke,
a pogányok Galileája:
A sötétben lakó nép nagy fényt lát,
és fény virrad a halál honában s árnyékában ülőkre.
Ettől kezdve Jézus tanítani kezdett. Ezt hirdette: „Térjetek meg, mert
elközelgett a mennyek országa!”
A Galileai-tenger mentén járva meglátott két testvért: Simont, akit
Péternek is neveznek, és Andrást, a testvérét. Éppen hálót vetettek a
tengerbe, mert halászok voltak. Így szólt hozzájuk: „Kövessetek engem, és
én emberek halászává teszlek titeket!” Erre azok otthagyták hálóikat és
követték őt. Amint onnan továbbment, meglátott másik két testvért is:
Zebedeus fiát, Jakabot és testvérét, Jánost. Apjukkal, Zebedeussal a
hálóikat javították a csónakban. Őket is elhívta. Ők is otthagyták a
csónakot és az apjukat, és követték őt.
Jézus pedig bejárta egész Galileát. Tanított a zsinagógákban, hirdette a
mennyek országa örömhírét, és meggyógyított a nép körében minden
betegséget és minden gyötrelmet.
Mt 4,12-23
Elmélkedés:
Mindennapok
Közel egy évvel ezelőtt, amikor megválasztották Ferenc pápát, a világsajtó
nagy érdeklődést mutatott az iránt, hogy mivel telnek az új egyházfő első
napjai. Beszámoltak a vatikáni hivatalokban dolgozó egyházi személyekkel
való találkozásairól, valamint az államfők és más diplomaták fogadásáról.
Olyan érdekességnek számító dolgok is nyilvánosságra kerültek, hogy
például telefonon felhívta Buenos Aires-i cipészét és megkérte, hogy a
legutóbb javításra hozzá vitt lábbelijét küldje a Vatikánba. Úgy tűnik,
hogy az embereket érdekli, mivel telnek egy pápa hétköznapjai. A
hittanórákon a gyerekek is számtalanszor tesznek fel ezzel kapcsolatos
kérdéseket.
Érdekes kérdés lehet: Mivel telhettek 2000 esztendővel ezelőtt Jézus
napjai? Mit tudunk meg erről a Szentírásból? Jézus nyilvános működésének
kezdetét beszéli el a mai evangéliumi szakasz. Máté nem törekszik olyan
pontos időmeghatározásra és sorrendiségre, mint amit megfigyelhettünk az
elmúlt vasárnapon János evangélista leírása kapcsán, mert őt más szándék
vezeti. Ő mintegy Jézus egyetlen napjába sűríti mindazt, amit az Úr
nyilvános működésének három esztendeje alatt mindennap tenni fog: tanít,
tanítványokat gyűjt (közösséget hoz létre) és gyógyítja a betegeket. Ezzel
teltek az ő mindennapjai.
Vegyük sorra e tevékenységeket! Jézus tanít. Tanítja az embereket a
zsinagógákban, a hegyen, a síkságon vagy a tenger mellett. Mindegy, hogy
éppen hol tartózkodik, tanítja azokat, akik hozzá mennek. Hirdeti Isten
országának örömhírét, hiszen ezt tartja küldetésének, ezért jött a
világba. Tanítása egyszerű, bárki megértheti. Tanítása közérthető, gyakran
alkalmazza a példabeszédeket, azaz olyan hasonlatokkal világítja meg
mondanivalóját, amelyek témája az emberek hétköznapi életéhez kapcsolódik.
A hallgatóság könnyen a példabeszédekben szereplő személyek helyzetébe
tudja képzelni magát, s így könnyebben magára tudja vonatkoztatni a
tanítás mondanivalóját. A csodálatos kenyérszaporítást megelőzően, illetve
a hegyi beszéd alkalmával sok ezer ember hallgatja őt, más alkalmakkor
pedig csak szűkebb tanítványi körének tagjait vagy a kiválasztott
apostolokat oktatja. A szavaiban rejlő erőt hamar észreveszik az emberek,
mert „úgy tanított, mint akinek hatalma van” (Mt 7,29). Tanítványai és
apostolai szintén felfedezik szavainak igazi értékét, amelyet Péter
apostol egy alkalommal így foglal össze: „Az örök élet igéi nálad vannak”
(Jn 6,68).
Jézus mindennapjainak másik fontos része, hogy együtt van tanítványaival.
Ne csupán az apostolok kiválasztásának vagy a tanítványok meghívásának
egyszeri eseményeire gondoljunk, hanem arra, hogy az Úr megosztja velük
életét. Mindennap együtt van velük, s ők mindenhová követik őt. Hallgatják
tanítását, részesei életének, hogy feltámadását követően a Mesterüktől
kapott parancsnak megfelelően tanúi legyenek. A tanítványok közösséget
alkotnak, amely közösség valamennyi tagja végezni fogja a Krisztustól
kapott küldetést. Nem mai értelemben használt „bizalmi állásról” van szó,
de a bizalom mindkét részről elengedhetetlen. Jézus megbízik
tanítványaiban, rájuk bízza tanítását és ők rá bízzák életüket.
Harmadikként a betegek gyógyítását kell megemlítenünk, amelyek különleges
jelei annak, hogy elkezdődött az Isten országa. Csodáival Jézus nem
látványosságot akar, nem az érdeklődést akarja felkelteni, hanem
megerősítő jelként szolgálnak arra vonatkozóan, hogy Isten irgalma jelen
van a világban és minden ember részese lehet.
visszatért Galileába. Elhagyta Názáretet, és a tengerparti Kafarnaumban
telepedett le, Zabulon és Neftali vidékén, hogy beteljesedjék, amit Izajás
próféta mondott:
Zabulon földje és Neftali földje,
a tenger útja, a Jordán vidéke,
a pogányok Galileája:
A sötétben lakó nép nagy fényt lát,
és fény virrad a halál honában s árnyékában ülőkre.
Ettől kezdve Jézus tanítani kezdett. Ezt hirdette: „Térjetek meg, mert
elközelgett a mennyek országa!”
A Galileai-tenger mentén járva meglátott két testvért: Simont, akit
Péternek is neveznek, és Andrást, a testvérét. Éppen hálót vetettek a
tengerbe, mert halászok voltak. Így szólt hozzájuk: „Kövessetek engem, és
én emberek halászává teszlek titeket!” Erre azok otthagyták hálóikat és
követték őt. Amint onnan továbbment, meglátott másik két testvért is:
Zebedeus fiát, Jakabot és testvérét, Jánost. Apjukkal, Zebedeussal a
hálóikat javították a csónakban. Őket is elhívta. Ők is otthagyták a
csónakot és az apjukat, és követték őt.
Jézus pedig bejárta egész Galileát. Tanított a zsinagógákban, hirdette a
mennyek országa örömhírét, és meggyógyított a nép körében minden
betegséget és minden gyötrelmet.
Mt 4,12-23
Elmélkedés:
Mindennapok
Közel egy évvel ezelőtt, amikor megválasztották Ferenc pápát, a világsajtó
nagy érdeklődést mutatott az iránt, hogy mivel telnek az új egyházfő első
napjai. Beszámoltak a vatikáni hivatalokban dolgozó egyházi személyekkel
való találkozásairól, valamint az államfők és más diplomaták fogadásáról.
Olyan érdekességnek számító dolgok is nyilvánosságra kerültek, hogy
például telefonon felhívta Buenos Aires-i cipészét és megkérte, hogy a
legutóbb javításra hozzá vitt lábbelijét küldje a Vatikánba. Úgy tűnik,
hogy az embereket érdekli, mivel telnek egy pápa hétköznapjai. A
hittanórákon a gyerekek is számtalanszor tesznek fel ezzel kapcsolatos
kérdéseket.
Érdekes kérdés lehet: Mivel telhettek 2000 esztendővel ezelőtt Jézus
napjai? Mit tudunk meg erről a Szentírásból? Jézus nyilvános működésének
kezdetét beszéli el a mai evangéliumi szakasz. Máté nem törekszik olyan
pontos időmeghatározásra és sorrendiségre, mint amit megfigyelhettünk az
elmúlt vasárnapon János evangélista leírása kapcsán, mert őt más szándék
vezeti. Ő mintegy Jézus egyetlen napjába sűríti mindazt, amit az Úr
nyilvános működésének három esztendeje alatt mindennap tenni fog: tanít,
tanítványokat gyűjt (közösséget hoz létre) és gyógyítja a betegeket. Ezzel
teltek az ő mindennapjai.
Vegyük sorra e tevékenységeket! Jézus tanít. Tanítja az embereket a
zsinagógákban, a hegyen, a síkságon vagy a tenger mellett. Mindegy, hogy
éppen hol tartózkodik, tanítja azokat, akik hozzá mennek. Hirdeti Isten
országának örömhírét, hiszen ezt tartja küldetésének, ezért jött a
világba. Tanítása egyszerű, bárki megértheti. Tanítása közérthető, gyakran
alkalmazza a példabeszédeket, azaz olyan hasonlatokkal világítja meg
mondanivalóját, amelyek témája az emberek hétköznapi életéhez kapcsolódik.
A hallgatóság könnyen a példabeszédekben szereplő személyek helyzetébe
tudja képzelni magát, s így könnyebben magára tudja vonatkoztatni a
tanítás mondanivalóját. A csodálatos kenyérszaporítást megelőzően, illetve
a hegyi beszéd alkalmával sok ezer ember hallgatja őt, más alkalmakkor
pedig csak szűkebb tanítványi körének tagjait vagy a kiválasztott
apostolokat oktatja. A szavaiban rejlő erőt hamar észreveszik az emberek,
mert „úgy tanított, mint akinek hatalma van” (Mt 7,29). Tanítványai és
apostolai szintén felfedezik szavainak igazi értékét, amelyet Péter
apostol egy alkalommal így foglal össze: „Az örök élet igéi nálad vannak”
(Jn 6,68).
Jézus mindennapjainak másik fontos része, hogy együtt van tanítványaival.
Ne csupán az apostolok kiválasztásának vagy a tanítványok meghívásának
egyszeri eseményeire gondoljunk, hanem arra, hogy az Úr megosztja velük
életét. Mindennap együtt van velük, s ők mindenhová követik őt. Hallgatják
tanítását, részesei életének, hogy feltámadását követően a Mesterüktől
kapott parancsnak megfelelően tanúi legyenek. A tanítványok közösséget
alkotnak, amely közösség valamennyi tagja végezni fogja a Krisztustól
kapott küldetést. Nem mai értelemben használt „bizalmi állásról” van szó,
de a bizalom mindkét részről elengedhetetlen. Jézus megbízik
tanítványaiban, rájuk bízza tanítását és ők rá bízzák életüket.
Harmadikként a betegek gyógyítását kell megemlítenünk, amelyek különleges
jelei annak, hogy elkezdődött az Isten országa. Csodáival Jézus nem
látványosságot akar, nem az érdeklődést akarja felkelteni, hanem
megerősítő jelként szolgálnak arra vonatkozóan, hogy Isten irgalma jelen
van a világban és minden ember részese lehet.
Jézus megjelen
Abban az időben Jézus megjelent a Tizenegynek, és így szólt hozzájuk:
Menjetek el az egész világra, és hirdessétek az evangéliumot minden
teremtménynek. Aki hisz és megkeresztelkedik, az üdvözül, aki nem hisz, az
elkárhozik. A híveket ezek a jelek fogják kísérni: A nevemben ördögöket
űznek ki, új nyelveken beszélnek, kígyókat vehetnek a kezükbe, és ha
valami mérget isznak, nem árt nekik. Ráteszik a kezüket a betegekre, és
azok meggyógyulnak.
Mk 16,15-18
Elmélkedés:
Tavaly, a Hit éve kapcsán arról elmélkedtünk Szent Pál apostol
megtérésének ünnepén, hogy mi indította őt a hit terjesztésére és miért
szentelte egész életét arra, hogy megerősítse testvéreit a hitben. Idén
szenteljük figyelmünket kifejezetten arra az eseményre, amely gyökeresen
megváltoztatta életét és egészen új irányba állította személyét. Ez az
esemény a Krisztussal való találkozás.
Az Apostolok Cselekedetei szentírási könyv 9. fejezete írja le Saul, azaz
a későbbi Szent Pál apostol megtérését. Saul egy megbízólevél birtokában
Damaszkuszba indul, hogy az ottani keresztényeket elfogja. Útközben Jézus
jelenik meg neki, aki megkérdezi: „Saul, Saul miért üldözöl engem?”
(ApCsel 9,4). Ettől kezdve élete megváltozik, a keresztényüldöző Saulból
Szent Pál a népek apostola lesz. A látványos külső eseménynél fontosabb a
belső átalakulás, a szív megtérése, amelyről maga Szent Pál a következőket
írja a galatákhoz írt levelében: „Úgy tetszett Istennek, hogy
kinyilatkoztassa bennem Fiát, hogy hirdessem a pogányoknak” (Gal 1,16).
Megtérése után három évi felkészülést követően indul csak el, hogy ezt a
küldetést teljesítse. Megérti Krisztus szavát, és az igehirdetés szolgája
lesz. Tudja, hogy nem elegendő a rendkívüli megtérés eseményével
dicsekedni, hanem elkötelezetten és hűségesen hirdetnie kell Krisztus
evangéliumát, aki meghívta őt erre a szolgálatra.
Az Egyházban minden korban akadnak megtérők. Sokan talán bizalmatlanul és
gyanakodva tekintenek rájuk. De vigyázzunk! Ne vonjuk kétségbe megtérésük
őszinteségét! Az évek majd megmutatják, hogy a megtérés kegyelme mennyire
mélyen ivódik lelkükbe s hogyan alakítja át életüket. Inkább imádkozzunk
értük, hogy megerősödjenek és kitartsanak Krisztus mellett! Isten egy
adott pillanatban meghatározó módon, sorsdöntően beleszólhat életünkbe.
Lehetőséget ad mindenkinek, még a legnagyobb bűnösöknek is arra, hogy
megtérjenek. Ha nem is Szent Páléhoz hasonló megrázó módon, de Isten
kegyelme a mi lelkünket is lassan, folyamatosan alakítja.
Menjetek el az egész világra, és hirdessétek az evangéliumot minden
teremtménynek. Aki hisz és megkeresztelkedik, az üdvözül, aki nem hisz, az
elkárhozik. A híveket ezek a jelek fogják kísérni: A nevemben ördögöket
űznek ki, új nyelveken beszélnek, kígyókat vehetnek a kezükbe, és ha
valami mérget isznak, nem árt nekik. Ráteszik a kezüket a betegekre, és
azok meggyógyulnak.
Mk 16,15-18
Elmélkedés:
Tavaly, a Hit éve kapcsán arról elmélkedtünk Szent Pál apostol
megtérésének ünnepén, hogy mi indította őt a hit terjesztésére és miért
szentelte egész életét arra, hogy megerősítse testvéreit a hitben. Idén
szenteljük figyelmünket kifejezetten arra az eseményre, amely gyökeresen
megváltoztatta életét és egészen új irányba állította személyét. Ez az
esemény a Krisztussal való találkozás.
Az Apostolok Cselekedetei szentírási könyv 9. fejezete írja le Saul, azaz
a későbbi Szent Pál apostol megtérését. Saul egy megbízólevél birtokában
Damaszkuszba indul, hogy az ottani keresztényeket elfogja. Útközben Jézus
jelenik meg neki, aki megkérdezi: „Saul, Saul miért üldözöl engem?”
(ApCsel 9,4). Ettől kezdve élete megváltozik, a keresztényüldöző Saulból
Szent Pál a népek apostola lesz. A látványos külső eseménynél fontosabb a
belső átalakulás, a szív megtérése, amelyről maga Szent Pál a következőket
írja a galatákhoz írt levelében: „Úgy tetszett Istennek, hogy
kinyilatkoztassa bennem Fiát, hogy hirdessem a pogányoknak” (Gal 1,16).
Megtérése után három évi felkészülést követően indul csak el, hogy ezt a
küldetést teljesítse. Megérti Krisztus szavát, és az igehirdetés szolgája
lesz. Tudja, hogy nem elegendő a rendkívüli megtérés eseményével
dicsekedni, hanem elkötelezetten és hűségesen hirdetnie kell Krisztus
evangéliumát, aki meghívta őt erre a szolgálatra.
Az Egyházban minden korban akadnak megtérők. Sokan talán bizalmatlanul és
gyanakodva tekintenek rájuk. De vigyázzunk! Ne vonjuk kétségbe megtérésük
őszinteségét! Az évek majd megmutatják, hogy a megtérés kegyelme mennyire
mélyen ivódik lelkükbe s hogyan alakítja át életüket. Inkább imádkozzunk
értük, hogy megerősödjenek és kitartsanak Krisztus mellett! Isten egy
adott pillanatban meghatározó módon, sorsdöntően beleszólhat életünkbe.
Lehetőséget ad mindenkinek, még a legnagyobb bűnösöknek is arra, hogy
megtérjenek. Ha nem is Szent Páléhoz hasonló megrázó módon, de Isten
kegyelme a mi lelkünket is lassan, folyamatosan alakítja.
2014. január 24., péntek
Bensőséges kapcsolat Istennel
Bensőséges kapcsolat Istennel
3,8 Amikor azonban meghallották az Úristen hangját, amint szellős alkonyatkor járt-kelt a kertben, elrejtőzött az ember és a felesége az Úristen elől a kert fái között.
3,9 De az Úristen kiáltott az embernek, és ezt kérdezte: Hol vagy? (1 Mózes)
3,9 De az Úristen kiáltott az embernek, és ezt kérdezte: Hol vagy? (1 Mózes)
Az első emberpár, Ádám és Éva, ismerte Istent és beszélgetett Vele. Isten még a bukásuk után is kereste őket. Ez azt mutatja nekünk, hogy még bűnösen is akar minket Isten, utánunk jön és keres. A Biblia további része arról szól, hogy Isten keres minket, és hív vissza Magához.
15,2 ...Az Úr veletek lesz, ha ti is ővele lesztek. Ha keresitek őt, megtaláljátok... (2 Krónikák)
24,7 Olyan szívet adok nekik, amellyel megismernek engem, hogy én vagyok az Úr. Ők népemmé lesznek, én pedig Istenük leszek, mert teljes szívükkel megtérnek hozzám. (Jeremiás)
4,8 Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. (Jakab)
10,22 Ezért őszinte szívvel és a hit bizonyosságával közeledjünk Istenhez! Hiszen a szívünket Jézus vére megtisztította...(Zsidók)
24,7 Olyan szívet adok nekik, amellyel megismernek engem, hogy én vagyok az Úr. Ők népemmé lesznek, én pedig Istenük leszek, mert teljes szívükkel megtérnek hozzám. (Jeremiás)
4,8 Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. (Jakab)
10,22 Ezért őszinte szívvel és a hit bizonyosságával közeledjünk Istenhez! Hiszen a szívünket Jézus vére megtisztította...(Zsidók)
Életünk célja az Istennel való bensőséges kapcsolat. Ezért, és erre teremtett minket Isten. Nem pusztán azért, hogy higgyünk Benne. Nem pusztán azért, hogy engedelmeskedjünk Neki. Isten bensőséges kapcsolatra teremtett minket Önmagával, és ezzel megmutatta létezésünk célját – megismerni Őt, szeretni Őt, bensőséges kapcsolatban lenni Vele. Jézus azt mondja, hogy Istent ismerni az örök élet (János 17:3). Nem csak „tudni Róla", mint ahogy tudunk az ózonlyukról, hanem úgy ismerni, mint ahogy két ember ismeri egymást, úgy ismerni, ahogy Jézus ismeri az Atyát – bensőségesen.
Jézus fölment egy hegyre,
Abban az időben
Jézus fölment egy hegyre, és magához hívta, akiket
kiválasztott. És ők csatlakoztak hozzá. Tizenkettőt választott ki, hogy
vele tartsanak, és hirdessék az igét. Hatalmat is adott nekik a betegek
gyógyítására és az ördögűzésre. A következő tizenkettőt választotta ki:
Simont, akinek a Péter nevet adta; Jakabot, Zebedeus fiát és Jánost, Jakab
testvérét – akiket Boanergesznek, vagyis „mennydörgés fiainak” hívott.
Továbbá kiválasztotta Andrást, Fülöpöt, Bertalant, Mátét, Tamást, Jakabot,
Alfeus fiát, Tádét, a kánaáni Simont és a karióti Júdást, aki később
elárulta őt.
Mk 3,13-19
Elmélkedés:
A korábban meghívott tanítványok közül Jézus kiválaszt tizenkettőt. E
kiválasztást és nevük felsorolását tartalmazza a mai evangélium. Ők
alkotják ettől kezdve az apostolok testületét. A Jézus által történő
kiválasztás célját az evangélista abban jelöli meg, hogy Jézussal legyenek
és hirdessék a tanítást, amit ő rájuk bíz. Emellett hatalmat kapnak a
gyógyításra is.
E kiválasztás történetéből kiderül, hogy Jézus tanítványának lenni azt
jelenti, hogy a meghívott személy életében szorosan összetartozik a
Jézussal való állandó kapcsolat és az igehirdetés. Az utóbbi nyilvánvalóan
az előbbiből táplálkozik. A Jézussal való közösség teszi lehetővé, hogy
valaki hatékonyan és gyümölcsözően vegyen részt az igehirdetés
szolgálatában. Amikor ugyanis Krisztus evangéliumát hirdetjük, nem a
magunk igazságát próbáljuk népszerűsíteni, hanem azt az igazságot adjuk
tovább, amelynek hirdetésére személyesen Jézustól kaptunk megbízást. A
Jézussal való kapcsolatunk mélységét mutatja, hogy merjük-e bátran
hirdetni azt a tanítást, amit tőle hallunk. A mi Urunk minden nap arra
bíztat minket, hogy menjünk, hirdessük mindenkinek az evangéliumot, és
tegyük az ő tanítványaivá az embereket. Keresztényként ez mindannyiunk
apostoli feladata, amit Krisztustól kapunk. Ne féljünk vele élő és
evangéliumát hirdető tanítványai lenni!
Jézus fölment egy hegyre, és magához hívta, akiket
kiválasztott. És ők csatlakoztak hozzá. Tizenkettőt választott ki, hogy
vele tartsanak, és hirdessék az igét. Hatalmat is adott nekik a betegek
gyógyítására és az ördögűzésre. A következő tizenkettőt választotta ki:
Simont, akinek a Péter nevet adta; Jakabot, Zebedeus fiát és Jánost, Jakab
testvérét – akiket Boanergesznek, vagyis „mennydörgés fiainak” hívott.
Továbbá kiválasztotta Andrást, Fülöpöt, Bertalant, Mátét, Tamást, Jakabot,
Alfeus fiát, Tádét, a kánaáni Simont és a karióti Júdást, aki később
elárulta őt.
Mk 3,13-19
Elmélkedés:
A korábban meghívott tanítványok közül Jézus kiválaszt tizenkettőt. E
kiválasztást és nevük felsorolását tartalmazza a mai evangélium. Ők
alkotják ettől kezdve az apostolok testületét. A Jézus által történő
kiválasztás célját az evangélista abban jelöli meg, hogy Jézussal legyenek
és hirdessék a tanítást, amit ő rájuk bíz. Emellett hatalmat kapnak a
gyógyításra is.
E kiválasztás történetéből kiderül, hogy Jézus tanítványának lenni azt
jelenti, hogy a meghívott személy életében szorosan összetartozik a
Jézussal való állandó kapcsolat és az igehirdetés. Az utóbbi nyilvánvalóan
az előbbiből táplálkozik. A Jézussal való közösség teszi lehetővé, hogy
valaki hatékonyan és gyümölcsözően vegyen részt az igehirdetés
szolgálatában. Amikor ugyanis Krisztus evangéliumát hirdetjük, nem a
magunk igazságát próbáljuk népszerűsíteni, hanem azt az igazságot adjuk
tovább, amelynek hirdetésére személyesen Jézustól kaptunk megbízást. A
Jézussal való kapcsolatunk mélységét mutatja, hogy merjük-e bátran
hirdetni azt a tanítást, amit tőle hallunk. A mi Urunk minden nap arra
bíztat minket, hogy menjünk, hirdessük mindenkinek az evangéliumot, és
tegyük az ő tanítványaivá az embereket. Keresztényként ez mindannyiunk
apostoli feladata, amit Krisztustól kapunk. Ne féljünk vele élő és
evangéliumát hirdető tanítványai lenni!
2014. január 23., csütörtök
Jézus visszavonult
Abban az időben tanítványaival együtt Jézus visszavonult a
Genezáreti-tóhoz. Nagy tömeg követte Galileából. Sőt Júdeából és
Jeruzsálemből, Idumeából meg a Jordánon túlról, valamint Tírusz és Szidon
környékéről is nagy sokaság csatlakozott hozzá, mert hallották, hogy
milyen csodálatos dolgokat visz végbe. Jézus meghagyta tanítványainak,
hogy tartsanak készenlétben egy bárkát a tömeg tolongása miatt. Sokakat
meggyógyított ugyanis, és aki valami bajban szenvedett, mind ott tolongott
körülötte, hogy legalább megérinthesse. Még a tisztátalan lelkek is, amint
meglátták Jézust, leborultak előtte, és így kiáltoztak: „Te vagy az Isten
Fia!” Ő azonban szigorúan meghagyta nekik, hogy ne híreszteljék, kicsoda
ő.
Mk 3,7-12
Elmélkedés:
A Jézushoz igyekvő emberek létszámára vonatkozóan Márk evangélista a
következő kifejezéseket használja a ma olvasott szakaszban: „nagy tömeg
követte,” „nagy sokaság csatlakozott hozzá,” „mind ott tolongtak
körülötte.” A leírás szerint tehát tömegesen érkeznek Jézushoz az emberek.
Vajon mi vezeti ezt a nagy tömeget? A betegekkel tett csodák híre hamar
elterjedt, és egyre többen keresik őt emiatt. Bizonyára sokakat a
különleges tetteket végrehajtó személy iránti kíváncsiság, a csodavárás
visz Jézushoz. Nyilvánvalóan azt szeretné, ha az emberek elsősorban
tanítása, az üdvösség örömhíre miatt közelednének hozzá, de megengedi azt
is, ha ennél kevésbé nemes szándék, például a gyógyulás vágya vezesse
őket. Úgy tűnik, hogy nyilvános működésének kezdetekor a mi Urunk még nem
engedi, hogy az evilági dolgokban remélő tömegek megismerjék személyének
titkát, isteni származását, ezért azoknak, akik felismerik, hogy ő az
Isten Fia, megtiltja, hogy elmondják ezt.
Jézust igazán megismerni, s benne felismerni az Isten Fiát, nem adatik meg
mindenkinek, csak keveseknek. Ha csak a kíváncsiság vezet minket hozzá, a
tömeghez tartozunk, amely csak a külső cselekedeteket látja. Ha az örök
élet vágyával közeledünk hozzá, és mennyei Atyánkat szeretnénk megismerni
általa, megtapasztalhatjuk a keveseknek megadatott belső kegyelmeket.
Genezáreti-tóhoz. Nagy tömeg követte Galileából. Sőt Júdeából és
Jeruzsálemből, Idumeából meg a Jordánon túlról, valamint Tírusz és Szidon
környékéről is nagy sokaság csatlakozott hozzá, mert hallották, hogy
milyen csodálatos dolgokat visz végbe. Jézus meghagyta tanítványainak,
hogy tartsanak készenlétben egy bárkát a tömeg tolongása miatt. Sokakat
meggyógyított ugyanis, és aki valami bajban szenvedett, mind ott tolongott
körülötte, hogy legalább megérinthesse. Még a tisztátalan lelkek is, amint
meglátták Jézust, leborultak előtte, és így kiáltoztak: „Te vagy az Isten
Fia!” Ő azonban szigorúan meghagyta nekik, hogy ne híreszteljék, kicsoda
ő.
Mk 3,7-12
Elmélkedés:
A Jézushoz igyekvő emberek létszámára vonatkozóan Márk evangélista a
következő kifejezéseket használja a ma olvasott szakaszban: „nagy tömeg
követte,” „nagy sokaság csatlakozott hozzá,” „mind ott tolongtak
körülötte.” A leírás szerint tehát tömegesen érkeznek Jézushoz az emberek.
Vajon mi vezeti ezt a nagy tömeget? A betegekkel tett csodák híre hamar
elterjedt, és egyre többen keresik őt emiatt. Bizonyára sokakat a
különleges tetteket végrehajtó személy iránti kíváncsiság, a csodavárás
visz Jézushoz. Nyilvánvalóan azt szeretné, ha az emberek elsősorban
tanítása, az üdvösség örömhíre miatt közelednének hozzá, de megengedi azt
is, ha ennél kevésbé nemes szándék, például a gyógyulás vágya vezesse
őket. Úgy tűnik, hogy nyilvános működésének kezdetekor a mi Urunk még nem
engedi, hogy az evilági dolgokban remélő tömegek megismerjék személyének
titkát, isteni származását, ezért azoknak, akik felismerik, hogy ő az
Isten Fia, megtiltja, hogy elmondják ezt.
Jézust igazán megismerni, s benne felismerni az Isten Fiát, nem adatik meg
mindenkinek, csak keveseknek. Ha csak a kíváncsiság vezet minket hozzá, a
tömeghez tartozunk, amely csak a külső cselekedeteket látja. Ha az örök
élet vágyával közeledünk hozzá, és mennyei Atyánkat szeretnénk megismerni
általa, megtapasztalhatjuk a keveseknek megadatott belső kegyelmeket.
2014. január 22., szerda
Egy szombati napon
Egy szombati napon Jézus betért a kafarnaumi zsinagógába. Volt ott egy fél
kezére béna ember. A farizeusok figyelték Jézust, vajon meggyógyítja-e
szombaton. Vádaskodni akartak ugyanis ellene. Jézus felszólította a béna
kezű embert: „Állj ide középre!” Aztán megkérdezte a körülállókat:
„Szabad-e szombaton jót vagy rosszat tenni, életet menteni vagy veszni
hagyni?” Ők azonban hallgattak. Erre Jézus szívük keménységén elszomorodva
haragosan végignézett rajtuk, aztán így szólt az emberhez: „Nyújtsd ki a
kezedet!” A beteg kinyújtotta kezét, és meggyógyult. Erre a farizeusok
kimentek, és tanakodni kezdtek a Heródes-pártiakkal, hogy miként
okozhatnák Jézus vesztét.
Mk 3,1-6
Elmélkedés:
Ismét a szombati nyugalomra vonatkozó előírások helyes értelmezése kerül
elő az evangéliumban. Most egy béna embert gyógyít meg Jézus szombati
napon. Megengedett volt-e cselekedete? Megszegte-e a törvényt a
gyógyítással?
Jézus szombati gyógyításait nem szabad úgy néznünk, mintha azok csak a
pihenőnap megszegését jelentenék. De azt se gondoljuk, hogy szombaton
végzett cselekedeteivel csak a szokásokhoz és törvényekhez ragaszkodó
írástudókat és farizeusokat akarja bosszantani. Bár valóban megtehette
volna, hogy csak más napokon gyógyít, de ő mégsem ezt az utat választotta.
Miért gyógyít akkor Jézus szombaton, ha világosan látja, hogy ezzel
kiváltja a farizeusok és írástudók ellenszenvét és nyílt haragját?
A csodás gyógyítások az isteni irgalmasság megnyilvánulásai. Az emberek
iránt irgalmas Isten megszánja a szenvedőket és a betegeket és segít
rajtuk. Jézus azért gyógyítja meg a bénát, mert az irgalmasság erre
indítja őt. Az irgalmasság jócselekedete ugyanis fontosabb egy törvény
megtartásánál. Jézus még annak ellenére is jót tesz a rászoruló
emberekkel, ha emiatt vád éri őt. Ha számára ennyire fontos az irgalom
kifejezése, akkor az irgalmasság gyakorlását nekünk kötelességünknek kell
tartanunk. Nem lehetőségnek, hanem kötelességnek.
kezére béna ember. A farizeusok figyelték Jézust, vajon meggyógyítja-e
szombaton. Vádaskodni akartak ugyanis ellene. Jézus felszólította a béna
kezű embert: „Állj ide középre!” Aztán megkérdezte a körülállókat:
„Szabad-e szombaton jót vagy rosszat tenni, életet menteni vagy veszni
hagyni?” Ők azonban hallgattak. Erre Jézus szívük keménységén elszomorodva
haragosan végignézett rajtuk, aztán így szólt az emberhez: „Nyújtsd ki a
kezedet!” A beteg kinyújtotta kezét, és meggyógyult. Erre a farizeusok
kimentek, és tanakodni kezdtek a Heródes-pártiakkal, hogy miként
okozhatnák Jézus vesztét.
Mk 3,1-6
Elmélkedés:
Ismét a szombati nyugalomra vonatkozó előírások helyes értelmezése kerül
elő az evangéliumban. Most egy béna embert gyógyít meg Jézus szombati
napon. Megengedett volt-e cselekedete? Megszegte-e a törvényt a
gyógyítással?
Jézus szombati gyógyításait nem szabad úgy néznünk, mintha azok csak a
pihenőnap megszegését jelentenék. De azt se gondoljuk, hogy szombaton
végzett cselekedeteivel csak a szokásokhoz és törvényekhez ragaszkodó
írástudókat és farizeusokat akarja bosszantani. Bár valóban megtehette
volna, hogy csak más napokon gyógyít, de ő mégsem ezt az utat választotta.
Miért gyógyít akkor Jézus szombaton, ha világosan látja, hogy ezzel
kiváltja a farizeusok és írástudók ellenszenvét és nyílt haragját?
A csodás gyógyítások az isteni irgalmasság megnyilvánulásai. Az emberek
iránt irgalmas Isten megszánja a szenvedőket és a betegeket és segít
rajtuk. Jézus azért gyógyítja meg a bénát, mert az irgalmasság erre
indítja őt. Az irgalmasság jócselekedete ugyanis fontosabb egy törvény
megtartásánál. Jézus még annak ellenére is jót tesz a rászoruló
emberekkel, ha emiatt vád éri őt. Ha számára ennyire fontos az irgalom
kifejezése, akkor az irgalmasság gyakorlását nekünk kötelességünknek kell
tartanunk. Nem lehetőségnek, hanem kötelességnek.
2014. január 21., kedd
Jézus tanítványai
Egyszer, amikor az Úr szombaton vetések között járt, tanítványai útközben
tépdesni kezdték a kalászokat. Ezért a farizeusok megszólították: „Nézd,
olyat tesznek szombaton, amit nem szabad!” Jézus ezt felelte nekik:
„Sohasem olvastátok, mit tett Dávid, amikor társaival együtt nélkülözött
és éhezett? Abjatár főpap idejében bement az Isten házába, és megette a
megszentelt kenyereket, és adott belőle társainak is, pedig ezeket a
kenyereket csak a papoknak volt szabad megenniük.” Majd ezt mondta nekik:
„A szombat van az emberért, nem az ember a szombatért. Azért az Emberfia
ura a szombatnak is.”
Mk 2,23-28
Elmélkedés:
A böjtről szóló vitát követően a farizeusok új témát találnak. Most azt
nehezményezik, hogy Jézus tanítványai kalászokat szedtek szombati napon.
Cselekedetükkel olyat tettek, amit a farizeusok munkának értékeltek, mert
szombaton nem lett volna szabad a törvény szerint ilyet tenniük. Jézus
természetesen jól ismeri a szombat megtartására vonatkozó mózesi
törvényeket, mégsem ad igazat a farizeusoknak, hanem kijelenti, hogy az
Emberfia ura a szombatnak, azaz felette áll a törvénynek.
Jézus arról tesz tanúságot, hogy a szombati napra vonatkozó emberi
törvények felett áll, hiszen ő Isten. Ez azonban nyilvánvalóan csak az ő
személyére vonatkozik. A tanítványok parancsszegésével kapcsolatban
ugyanakkor rávilágít a szombati törvények eredeti értelmére, vagyis arra,
hogy ezek az embert szolgálják, a heti pihenőnap nyugalmát biztosítják.
Világos, hogy nem a törvények önkényes felülbírálásáról van szó, és nem is
erre bátorít Jézus, hanem arról, hogy bizonyos esetekben, ha az ésszerűség
ezt diktálja, az emberi szükségletek elébe kerülnek a törvények
szószerinti megtartásának. Főként akkor igaz ez, amikor valakinek
segítenünk kell. Keresztényként például a vasárnapi pihenőnapra hivatkozva
nem tagadhatjuk meg senkitől sem a segítséget. Kövessük mindig
lelkiismeretünk szavát! A helyes lelkiismeret az Isten által szívükbe írt
törvény!
2014. január 20., hétfő
Jézus így válaszolt:
Abban az időben Keresztelő János tanítványai és a farizeusok böjtöltek.
Ezért néhányan odamentek Jézushoz és megkérdezték tőle: „Miért van az,
hogy Keresztelő Jánosnak és a farizeusoknak a tanítványai böjtölnek, a
tieid meg nem böjtölnek?”
Jézus így válaszolt: „Vajon böjtölhet-e a
násznép, míg velük van a vőlegény? Amíg a vőlegény velük van, nem
böjtölhetnek. De jönnek majd napok, amikor elviszik tőlük a vőlegényt. És
akkor, azon a napon majd böjtölnek. Senki sem varr régi ruhára új
szövetből foltot. Vagy ha igen, akkor az új szövet kiszakítja a régit, és
a szakadás még nagyobb lesz. És új bort sem tölt senki régi tömlőbe; vagy
ha mégis, a bor szétveti a tömlőt, és a bor is, meg a tömlő is tönkremegy.
Az új bor új tömlőbe való.”
Mk 2,18-22
Elmélkedés:
A mai evangéliumban a régi törvények megtartásával kapcsolatban kérdezik
Jézust. Ide tartozik a böjt, amelyet mind Keresztelő János, mind a
farizeusok tanítványai megtartanak, de nem tartják meg a Jézushoz
tartozók. A vitát eredményező kérdés háttere az, hogy a zsidó vallásban a
hagyományok tisztelete elsőrendű. Egyes vallási hagyományok azonban az
évszázadok alatt kiüresedtek, elveszítették lelki tartalmukat. Jézus új
tartalommal szeretné megtölteni ezeket a kiüresedett hagyományokat.
A böjttel kapcsolatos kérdésre adott válaszában Jézus egyértelművé teszi,
hogy személyével az üdvösségtörténetnek egy új időszaka kezdődött el. A
régi törvényt tökéletesítve már új törvények vonatkoznak erre az időre. A
régi vallásosság helyébe egy új lelkület lép. Ezt szemlélteti a régi és az
új dolgok összehasonlítása. Ez azonban nem jelenti azt, hogy Jézus
megszünteti a régi törvényt. Erre utal, hogy a foltról és a borról szóló
hasonlatokban a régi szövetet, illetve a régi bort is kár volna
tönkretenni vagy veszni hagyni, azokat is meg kell menteni. Jézus új
törvénye már nem az emberi előírásokon alapszik, hanem a szereteten,
amelyet közvetlenül tőle tanulhatunk meg, és amely minden Istentől
származó törvény hátterében felfedezhető. Nem csupán tanítja nekünk a
szeretet új törvényét, hanem önmagát állítja annak példájaként és
mértékeként.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)