Jézus egyszer ezt a két példabeszédet mondta tanítványainak: Hasonló a
mennyek országa a földbe rejtett kincshez. Ha valaki megtalálja, újra
elrejti azt, majd örömében elmegy, eladja mindenét, amije van, és
megvásárolja azt a földet. Hasonló a mennyek országa a kereskedő emberhez,
aki igazgyöngyöt keres. Amikor aztán egy nagyon értékes igazgyöngyre
talál, elmegy, eladja mindenét, amije van, és megvásárolja azt.
Mt 13,44-46
Elmélkedés:
A földi kincsről szóló példázatával a mennyei kincs megtalálására ösztönöz
bennünket Jézus. Földbe rejtett és megtalált kincshez és igazgyöngyhöz
hasonlítja Isten országát. Mindkettő azt fejezi ki, hogy a mennyek országa
olyan érték, amelynek megszerzéséért érdemes minden erőnket bevetnünk és
minden másról lemondanunk. Nem csupán a felbecsülhetetlen értékre érdemes
odafigyelnünk, hanem a példázatban szereplő szántóvető és kereskedő
magatartására, akik mindent megtesznek, hogy birtokukba kerüljön a
megtalált kincs. Ha felismerem, hogy milyen kincs számomra Isten országa,
akkor tegyek meg mindent annak érdekében, hogy tagja legyek, és én is
munkálkodjak azon, hogy mások is megtalálják.
Korunk embere könnyen megtéveszthető. Értékesnek lát olyat, amit valaki
annak tüntet fel, aztán rájön, hogy bóvli után fáradozott. Ami nem kerül
semmibe, az nem is ér semmit. Ami valóban értékes, azért áldozatot kell
hozni. A felnőttek esetében a munka, a gyerekek és a fiatalok esetében a
tanulás, a házastársak számára a családi élet területein akkor lehet
előbbre jutni, ha céljainkért áldozatokat hozunk. Mert a boldogulás nincs
ingyen.
A lelki életben való fejlődés és a hit útján való előrejutás sincs ingyen.
Áldozatokkal jár, lemondásokkal jár, kereszthordozást jelent. Isten nem
fog semmit ránk kényszeríteni. Istentől az kapjuk, amire magunk is
törekedtünk.
© Horváth István Sándor
Imádság:
Istenünk, add, hogy felismerjük, mi a feladatunk az életben. Add, hogy
értelmesen, felelősen éljünk. Add, hogy megértsük: nekünk, embereknek van
szükségünk a Tőled való erőre, hogy helyt tudjunk állni ebben a világban.
Urunk, ránk bíztad ezt a világot. Add, hogy bizalmaddal sose éljünk vissza
és hűségesek lehessünk Hozzád, Akitől az életet kaptuk.
2013. július 31., szerda
1 Korintusi 1
1Pál, Jézus Krisztusnak Isten akaratából elhívott apostola, és Sosthenes, az atyafi. 2Az Isten gyülekezetének, a mely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban megszentelteknek, elhívott szenteknek, mindazokkal egybe, a kik a mi Urunk Jézus Krisztus nevét segítségül hívják bármely helyen, a magokén és a miénken: 3Kegyelem néktek és békesség Istentől, a mi Atyánktól, és az Úr Jézus Krisztustól. 4Hálát adok az én Istenemnek mindenkor ti felőletek az Isten ama kegyelméért, mely néktek a Krisztus Jézusban adatott,
5Mivelhogy mindenben meggazdagodtatok ő benne, minden beszédben és minden ismeretben, 6A mint megerősíttetett ti bennetek a Krisztus felől való bizonyságtétel. 7Úgy, hogy semmi kegyelmi ajándék nélkül nem szűkölködtök, várván a mi Urunk Jézus Krisztusnak megjelenését, 8A ki meg is erősít titeket mindvégig feddhetetlenségben, a mi Urunk Jézus Krisztusnak napján.9Hű az Isten, ki elhívott titeket az ő Fiával, a mi Urunk Jézus Krisztussal való közösségre, 10Kérlek azonban titeket atyámfiai, a mi Urunk Jézus Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyképen szóljatok és ne legyenek köztetek szakadások, de legyetek teljesen egyek ugyanazon értelemben és ugyanazon véleményben.
11Mert megtudtam felőletek atyámfiai a Kloé embereitől, hogy versengések vannak köztetek. 12Azt értem pedig, hogy mindenitek ezt mondja: Én Pálé vagyok, én meg Apollósé, én meg Kéfásé, én meg Krisztusé. 13Vajjon részekre osztatott-é a Krisztus? Vajjon Pál feszíttetett-é meg érettetek, vagy a Pál nevére kereszteltettetek-é meg?14Hálákat adok az Istennek, hogy senkit sem kereszteltem meg közületek, kivéve Krispust és Gájust, 15Hogy valaki azt ne mondja, hogy a magam nevére kereszteltem.16Megkereszteltem azonban Stefana házanépét is, ezenkívül nem tudom, hogy valakit mást kereszteltem volna.17Mert nem azért küldött engem a Krisztus, hogy kereszteljek, hanem hogy az evangyéliomot hirdessem; de nem szólásban való bölcseséggel, hogy a Krisztus keresztje hiábavaló ne legyen. 18Mert a keresztről való beszéd bolondság ugyan azoknak, a kik elvesznek; de nekünk, kik megtartatunk, Istennek ereje.
19Mert meg van írva: Elvesztem a bölcseknek bölcseségét és az értelmeseknek értelmét elvetem. 20Hol a bölcs? hol az írástudó? hol e világnak vitázója? Nemde nem bolondsággá tette-é Isten e világnak bölcseségét? 21Mert minekutána az Isten bölcseségében nem ismerte meg a világ a bölcseség által az Istent, tetszék az Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által tartsa meg a hívőket. 22Mert egyfelől a zsidók jelt kívánnak, másfelől a görögök bölcseséget keresnek. 23Mi pedig Krisztust prédikáljuk, mint megfeszítettet, a zsidóknak ugyan botránkozást, a görögöknek pedig bolondságot; 24Ámde magoknak a hivatalosoknak, úgy zsidóknak, mint görögöknek Krisztust, Istennek hatalmát és Istennek bölcseségét. 25Mert az Isten bolondsága bölcsebb az embereknél, és az Isten erőtelensége erősebb az embereknél. 26Mert tekintsétek csak a ti hivatástokat, atyámfiai, hogy nem sokan hívattakbölcsek test szerint, nem sokan hatalmasak, nem sokan nemesek; 27Hanem a világ bolondjait választotta ki magának az Isten, hogy megszégyenítse a bölcseket; és a világ erőtleneit választotta ki magának az Isten, hogy megszégyenítse az erőseket; 28És a világ nemteleneit és megvetettjeit választotta ki magának az Isten, és a semmiket, hogy a valamiket megsemmisítse: 29Hogy ne dicsekedjék ő előtte egy test sem. 30Tőle vagytok pedig ti a Krisztus Jézusban, ki bölcseségül lőn nékünk Istentől, és igazságul, szentségül és váltságul: 31Hogy, a mint meg van írva: A ki dicsekedik, az Úrban dicsekedjék.
2013. július 30., kedd
Magyarázd meg nekünk a szántóföldről és a konkolyról szóló példabeszédet!
Egy alkalommal, amikor Jézus befejezte tanítását, elbocsátotta a sokaságot
és hazatért. Otthon azt kérték tőle tanítványai: „Magyarázd meg nekünk a
szántóföldről és a konkolyról szóló példabeszédet!” Kérésükre így
magyarázta meg: „Aki a jó magot veti, az az Emberfia. A szántóföld ez a
világ. A jó mag az Isten országának a fiai, a konkoly pedig a gonoszság
fiai. Az ellenség, aki elvetette a konkolyt, az ördög. Az aratás a világ
vége, az aratók pedig az angyalok. Ahogyan aratáskor összeszedik a
konkolyt és elégetik, úgy lesz a világ végén is. Az Emberfia elküldi
angyalait, azok összeszednek országából minden botrányt és minden
gonosztevőt, és tüzes kemencébe vetik. Ott majd sírás és fogcsikorgatás
lesz. Akkor az igazak ragyognak majd Atyjuk országában, mint a nap. Akinek
füle van, hallja meg!”
Mt 13,36-43
Elmélkedés:
Mai szövegünk a szombaton olvasott evangélium magyarázatát tartalmazza a
szántóföldről, a búzáról és a konkolyról. Jézus magyarázatából, amelyet
tanítványai kérésére mond, világosan kiderül, hogy ez a beszéd szintén az
Isten országáról szól, miként a mustármagról és a kovászról szóló is.
Isten titokzatos országa, amely az Egyházban válik láthatóvá, ezen a
földön jókból és gonoszokból, igazakból és bűnösökből áll. Az Egyház nem
csupán szentek gyülekezete. Úgy tűnik, mintha sokan ezt szeretnék,
mégpedig oly módon, hogy az Egyház vessen ki azonnal magából mindenkit,
aki bűnös. Ez volna az azonnali gyomlálás, amit a szolgák akarnak, de a
gazda nem engedi. Ezt a szétválasztást és ítéletet mi, emberek nem
sürgethetjük, mert nem a mi feladatunk. Ezt majd Isten megteszi abban az
időben, amikor jónak látja. Mi pedig addig gyakoroljuk a türelmet és a
béketűrést! Ha úgy látjuk, hogy mások még nem jutottak el egy magasabb
életszentségre, hát segítsük őket törekvésükben! Az viszont helytelen, ha
azt képzeljük, hogy mi már másoknál kiválóbbak vagyunk. Könnyű olyan
személyt találnunk, aki nálunk bűnösebb, ezért szívesen viszonyítjuk
magunkat hozzá. De ne emberekhez hasonlítsuk magunkat, hanem Jézus
Krisztushoz! Ez már nehezebb? Lássuk be: van még hová fejlődnünk
lelkiekben!
© Horváth István Sándor
Imádság:
Istenünk, Atyánk, sokszor úgy érezzük, hogy nincs helyünk ebben a
világban. Sokszor kiszakítjuk magunkat abból az otthonból, amely fölnevelt
és emberré érlelt minket, elindulunk és a magunk útját járjuk. Magunkkal
visszük az örökséget, hátat fordítunk családunknak, testvéreinknek,
eldobjuk hagyományainkat, ősi megtartó szokásainkat, mert azt gondoljuk,
hogy mi magunk majd másként és lakhatóbban tudjuk berendezni ezt a
világot. Add, hogy felismerjük: visszatérhetünk Hozzád, S ha
visszatérhettünk, ne engedd, hogy valaha is elszakadjunk Tőled!
2013. július 29., hétfő
1 János
1Mindaz, a ki hiszi, hogy Jézus a Krisztus, Istentől született; és mindaz, a ki szereti a szülőt, azt is szereti, a ki attól született. 2Abból ismerjük meg, hogy szeretjük az Isten gyermekeit, hogyha az Istent szeretjük, és az ő parancsolatait megtartjuk. 3Mert az az Isten szeretete, hogy megtartjuk az ő parancsolatait; az ő parancsolatai pedig nem nehezek. 4Mert mindaz, a mi az Istentől született, legyőzi a világot; és az a győzedelem, a mely legyőzte a világot, a mi hitünk. 5Ki az, a ki legyőzi a világot, ha nem az, a ki hiszi, hogy Jézus az Isten Fia?! 6Ez az, a ki víz és vér által jő vala, Jézus a Krisztus; nemcsak a vízzel, hanem a vízzel és a vérrel. És a Lélek az, a mely bizonyságot tesz, mert a Lélek az igazság. 7Mert hárman vannak, a kik bizonyságot tesznek a mennyben, az Atya, az Íge és a Szent Lélek: és ez a három egy. 8És hárman vannak, a kik bizonyságot tesznek a földön, a Lélek, a víz és a vér; és ez a három is egy. 9Ha elfogadjuk az emberek bizonyságtételét, az Isten bizonyságtétele nagyobb: mert az Isten bizonyságtétele az, a melylyel bizonyságot tett az ő Fiáról.10A ki hisz az Isten Fiában, bizonyságtétele van önmagában. A ki nem hisz az Istennek, hazuggá tette őt; mert nem hitt abban a bizonyságtételben, a melylyel bizonyságot tett Isten az ő Fiáról. 11És ez az a bizonyságtétel, hogy örök életet adott nékünk az Isten és ez az élet az ő Fiában van. 12A kié a Fiú, azé az élet: a kiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban. 13Ezeket írtam néktek, a kik hisztek az Isten Fiának nevében, hogy tudjátok meg, hogy örök életetek van, és hogy higyjetek az Isten Fiának nevében. 14És ez az a bizodalom, a melylyel ő hozzá vagyunk, hogy ha kérünk valamit az ő akarata szerint, meghallgat minket: 15És ha tudjuk, hogy meghallgat bennünket, akármit kérünk, tudjuk, hogy megvannak a kéréseink, a melyeket kértünk ő tőle. 16Ha valaki látja, hogy az ő atyjafia vétkezik, de nem halálos bűnt, könyörögjön, és azIsten életet ad annak, a ki nem halálos bűnnel vétkezik. Van halálos bűn; nem az ilyenért mondom, hogy könyörögjön. 17Minden igazságtalanság bűn; de van nem halálos bűn is. 18Tudjuk, hogy valaki Istentől született, nem vétkezik: hanem a ki Istentől született, megőrzi magát, és a gonosz nem illeti őt. 19Tudjuk, hogy Istentől vagyunk, és az egész világ a gonoszságban vesztegel. 20De tudjukazt is, hogy az Isten Fia eljött, és értelmet adott nékünk arra, hogy megismerjük az igazat, és hogy mi az igazban, az ő Fiában, a Jézus Krisztusban vagyunk. Ez az igaz Isten és az örök élet. 21Fiacskáim, oltalmazzátok meg magatokat a bálványoktól. Ámen!
„Tudom, hogy feltámad
Abban az időben: A zsidók közül sokan jöttek Máriához és Mártához, hogy
vigasztalják őket testvérük miatt. Amint Márta meghallotta, hogy Jézus
jön, eléje sietett, míg Mária otthon maradt. Márta így szólt Jézushoz:
„Uram, ha itt lettél volna, nem halt volna meg a testvérem! De tudom, hogy
most is, bármit kérsz Istentől, megadja neked.” Jézus ezt felelte neki:
„Testvéred fel fog támadni!” Erre Márta így szólt: „Tudom, hogy feltámad a
feltámadáskor, az utolsó napon.” Jézus folytatta: „Én vagyok a feltámadás
és az élet. Aki hisz bennem, még ha meghal is, élni fog. Mindaz, aki él és
hisz énbennem, az nem hal meg örökre. Hiszed ezt?” Márta ezt válaszolta
neki: „Igen, Uram! Hiszem, hogy te vagy a Messiás, az Isten Fia, aki a
világba jön!”
Jn 11,19-27
Elmélkedés:
Jézus késlekedéssel indul útnak Betániába, miután értesül barátja, Lázár
betegségéről. Eközben Lázár meghal. A rokonok és ismerősök vigasztalni
kezdik a gyászoló testvéreket, Mártát és Máriát. Cselekedetük a halál
elfogadását jelenti, beletörődést abba, amin ember nem tud változtatni.
Jézus elindul hozzájuk, de más szándékkal. Vigasztalás helyett reményt
akar adni. Együttérzés helyett örömöt. A gyász helyett boldogságot, a
halál helyett feltámadást. Ő nem törődik bele a halálba, mert tudja, hogy
van annál nagyobb hatalom.
Amikor az Úr megérkezik, Lázár már négy napja a sírban nyugszik. Mária és
Márta azt várták Jézustól, hogy hamarabb fog érkezni és meg fogja
gyógyítani testvérüket. Elvárásukat Márta így fogalmazza meg: „Uram, ha
itt lettél volna, nem halt volna meg a testvérem!” (Jn 11,21). Emberi
elvárás, elgondolás ez, amely mit sem sejt Isten nagyobb ajándékáról. A
gyógyítás csodájában reménykedtek, de ez a remény elveszett, amikor
testvérük meghalt. Jézus viszont a gyógyítás csodája helyett egy nagyobb
csodát tesz, amikor feltámasztja a halott Lázárt és visszahozza a födi
életbe.
A Hit évében érdemes felfigyelnünk arra, hogy a csoda azt követően
történik meg, hogy Márta kifejezi hitét meghalt testvére jövendő sorsával
kapcsolatban: „Tudom, hogy feltámad a feltámadáskor, az utolsó napon” (Jn
11,24).
A feltámadást és az örök életet Jézus nekünk is megadja. Egyedül ő adhatja
nekünk az új életet. Aki hisz Krisztusban és az ő életet adó erejében, s
kész vele meghalni, az elnyeri majd tőle a feltámadást is. Ez a feltámadás
nem földi életünk meghosszabbítását jelenti, mint Lázár esetében, hanem az
örök életre támadunk fel.
© Horváth István Sándor
Imádság:
Istenünk, adj készséges szívet, hogy befogadhassunk mindent, ami szép, jó
és igaz, s adj világos látást, hogy elutasíthassunk mindent, ami hamis,
ami rút, ami rossz. Teremts bennünk tiszta szívet, Istenünk, hogy jó
gazdái lehessünk ennek a világnak. Ne szennyezzenek be minket gonosz
indulatok, gyűlölet, harag, viszálykodás. Egyetértést adj nekünk, hogy
gyermekek és felnőttek egyre jobban megértsük: szükségünk van arra, hogy
világos ismereteink legyenek, de csak akkor leszünk igazán emberek, ha
tiszta a szívünk.
vigasztalják őket testvérük miatt. Amint Márta meghallotta, hogy Jézus
jön, eléje sietett, míg Mária otthon maradt. Márta így szólt Jézushoz:
„Uram, ha itt lettél volna, nem halt volna meg a testvérem! De tudom, hogy
most is, bármit kérsz Istentől, megadja neked.” Jézus ezt felelte neki:
„Testvéred fel fog támadni!” Erre Márta így szólt: „Tudom, hogy feltámad a
feltámadáskor, az utolsó napon.” Jézus folytatta: „Én vagyok a feltámadás
és az élet. Aki hisz bennem, még ha meghal is, élni fog. Mindaz, aki él és
hisz énbennem, az nem hal meg örökre. Hiszed ezt?” Márta ezt válaszolta
neki: „Igen, Uram! Hiszem, hogy te vagy a Messiás, az Isten Fia, aki a
világba jön!”
Jn 11,19-27
Elmélkedés:
Jézus késlekedéssel indul útnak Betániába, miután értesül barátja, Lázár
betegségéről. Eközben Lázár meghal. A rokonok és ismerősök vigasztalni
kezdik a gyászoló testvéreket, Mártát és Máriát. Cselekedetük a halál
elfogadását jelenti, beletörődést abba, amin ember nem tud változtatni.
Jézus elindul hozzájuk, de más szándékkal. Vigasztalás helyett reményt
akar adni. Együttérzés helyett örömöt. A gyász helyett boldogságot, a
halál helyett feltámadást. Ő nem törődik bele a halálba, mert tudja, hogy
van annál nagyobb hatalom.
Amikor az Úr megérkezik, Lázár már négy napja a sírban nyugszik. Mária és
Márta azt várták Jézustól, hogy hamarabb fog érkezni és meg fogja
gyógyítani testvérüket. Elvárásukat Márta így fogalmazza meg: „Uram, ha
itt lettél volna, nem halt volna meg a testvérem!” (Jn 11,21). Emberi
elvárás, elgondolás ez, amely mit sem sejt Isten nagyobb ajándékáról. A
gyógyítás csodájában reménykedtek, de ez a remény elveszett, amikor
testvérük meghalt. Jézus viszont a gyógyítás csodája helyett egy nagyobb
csodát tesz, amikor feltámasztja a halott Lázárt és visszahozza a födi
életbe.
A Hit évében érdemes felfigyelnünk arra, hogy a csoda azt követően
történik meg, hogy Márta kifejezi hitét meghalt testvére jövendő sorsával
kapcsolatban: „Tudom, hogy feltámad a feltámadáskor, az utolsó napon” (Jn
11,24).
A feltámadást és az örök életet Jézus nekünk is megadja. Egyedül ő adhatja
nekünk az új életet. Aki hisz Krisztusban és az ő életet adó erejében, s
kész vele meghalni, az elnyeri majd tőle a feltámadást is. Ez a feltámadás
nem földi életünk meghosszabbítását jelenti, mint Lázár esetében, hanem az
örök életre támadunk fel.
© Horváth István Sándor
Imádság:
Istenünk, adj készséges szívet, hogy befogadhassunk mindent, ami szép, jó
és igaz, s adj világos látást, hogy elutasíthassunk mindent, ami hamis,
ami rút, ami rossz. Teremts bennünk tiszta szívet, Istenünk, hogy jó
gazdái lehessünk ennek a világnak. Ne szennyezzenek be minket gonosz
indulatok, gyűlölet, harag, viszálykodás. Egyetértést adj nekünk, hogy
gyermekek és felnőttek egyre jobban megértsük: szükségünk van arra, hogy
világos ismereteink legyenek, de csak akkor leszünk igazán emberek, ha
tiszta a szívünk.
2013. július 28., vasárnap
Történt egyszer, hogy Jézus éppen befejezte imádságát:
Történt egyszer, hogy Jézus éppen befejezte imádságát: Ekkor egyik
tanítványa arra kérte: „Uram, taníts meg minket imádkozni, mint ahogy
János is tanította imádkozni tanítványait.” Jézus erre így szólt hozzájuk:
„Amikor imádkoztok, ezt mondjátok:
Atyánk! Szenteltessék meg a te neved.
Jöjjön el a te országod.
Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma.
Bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk
minden ellenünk vétőnek.
És ne vígy minket kísértésbe.”
Azután így folytatta: „Tegyük fel, hogy valamelyikteknek van egy barátja,
aki éjfélkor bekopog hozzá, és ezt mondja: Barátom, adj kölcsön nekem
három kenyeret! Útról érkezett egy vendégem, s nincs mivel megkínálnom. De
az kiszól: Ne zavarj engem! Az ajtó már be van zárva, én is, gyermekeim is
ágyban vagyunk. Nem tudok fölkelni, hogy adjak neked. Mondom nektek: Ha
nem is kelne fel, hogy adjon neki barátságból, erőszakossága miatt mégis
fölkel, és ad neki annyit, amennyire szüksége van.
Mondom tehát nektek: Kérjetek, és adnak nektek, keressetek és találtok,
zörgessetek, és ajtót nyitnak nektek. Mert mindaz, aki kér, kap, aki
keres, talál, és aki zörget, annak ajtót nyitnak. Van-e köztetek olyan
apa, aki követ ad fiának, mikor az kenyeret kér tőle? Vagy ha halat kér,
akkor hal helyett tán kígyót ad neki? Vagy ha tojást kér, akkor talán
skorpiót nyújt neki? Ha tehát ti, bár gonoszak vagytok, tudtok jót adni
gyermekeiteknek, mennyivel inkább adja mennyei Atyátok a Szentlelket
azoknak, akik kérik tőle.”
Lk 11,1-13
Elmélkedés:
A tiszta forrás
Az öreg minden hajnalban vizet húzott a kútból. Tevékenységét az ablakból
szokta figyelni nyáridőben az unokája, aki szívesen töltötte nagyszüleinél
a vakációt és szívesen ébredt a kút reggeli zajára. A vödör sebesen
szaladt lefelé, majd csobbanás hallatszott a mélyből. Az öreg ekkor
elkezdte tekerni a kereket, felhúzni a vizet. A mozdulatai egy idő után
hirtelen lelassultak, s ebből tudta a fiú, hogy a vödör pillanatokon belül
felbukkan a kút tetejénél. Így is történt. Az idős ember egyik kezével
lecsendesítette a himbálózó vödör mozgását, majd a kút peremére emelte. A
vödör megnyugodott, ő pedig leült a kis padra, s keresztet vetve imádkozni
kezdett. Reggeli imájában a fiú nem akarta megzavarni, aki ekkor már a
tornácon állt pizsamában. Csak amikor felemelkedett, szaladt oda hozzá,
mondván: „Jó reggelt, nagypapa, én is kérek a friss vízből!” „Ihatsz
belőle – válaszolta csendesen – de tudod, hogy előbb imádkozni szoktunk.”
A fiú leült, s imádkozni kezdett, pontosan úgy, ahogyan pár perce az
öregtől látta. Közben ő a bögrével merített a vízből, odaült a gyerek
mellé, s amikor az befejezte az imát, kezébe adta. Miközben ivott,
csendesen beszélni kezdett: „Az imádkozás olyan, mint amikor vizet húzunk
a kútból. Ha nem merítenénk belőle minden nap, a víz megromlana, s a kút
lassan meghalna. De ha naponként merítünk, állandóan friss, élő marad a
vize. Lelkünk mélyéről minden nap élő szó, megújuló érzés emelkedik
felfelé.” A fiú szívének mindhárom jólesett: a friss víz, a bölcs szó és a
reggeli ima. Majd az öreg is ivott.
Az evangéliumokban mindössze egy helyen találkozunk azzal, hogy Jézus
imádkozni tanítja tanítványait. Az éppen imádkozó Jézushoz így fordul
egyik követője: „Uram, taníts meg minket imádkozni!” (Lk 11,1). Ő pedig
elmondja nekik a Miatyánkot, amelyben arra bátorítja őket, hogy szólítsák
Istent Atyának és forduljanak bizalommal hozzá kéréseikkel. Ma mi is
Jézushoz fordulunk, hogy tanítson minket imádkozni. Bizonyára a Miatyánk
az az ima, amit a legtöbbször elmondunk egyénileg vagy közösségi
szertartásaink során, de emellett számos imádság létezik, amelyeket
különféle élethelyzeteinkben imádkozhatunk.
A Jézus által tanított imában nem „Atyámnak” szólítom Istent, hanem
„Atyánknak,” még akkor is, ha egyedül végzem ezt az imát. Ez a
szóhasználat elgondolkoztat minket: mi a viszonya a magánimádságnak és a
közösségi imának? Ezt az imát Jézus tanította, s bizonyára nem véletlen,
hogy ebben a formában tanította. A sajátos szóhasználat arra enged
következtetni, hogy az imádságot a közösség tagjaként, részeként végzem.
Igaz ez a Miatyánkra és minden más imára is. Ha egyedül, egymagam
imádkozom, akkor is tagja vagyok, tagja maradok annak a közösségnek, amely
számára meghatározó az istendicséret. Ez nem jelenti azt, hogy az Egyház
nem értékeli kellőképpen a magánimádságot, mint az ember közvetlen
kapcsolatát Istennel, de a közösségi imádság egy magasabb rendű
imaformának tekinthető, főként akkor, ha az a liturgikus ünneplés
keretében történik (az Egyház által jóváhagyott szabályok szerint).
A személyes, egyénileg végzett ima fontosságát különösen is hangsúlyoznunk
kell egy olyan világban, amely Istent személytelenné teszi és áthelyezi
egy emberektől független dimenzióba. Valójában azonban Isten nem számunkra
elérhetetlen távolságban létezik, hanem kapcsolatot teremt velünk, s mi az
ő megszólítására felelünk, amikor imádkozunk.
Az imádkozás egyik formája a kérő ima. A Miatyánk is tulajdonképpen ebbe a
csoportba tartozik, hiszen kéréseket fogalmaz meg, a Máté szerinti
változat hét (vö. Mt 6,9-13), Lukács szerinti pedig öt (vö. Lk 11,2-4)
kérést. Minden kérő ima Isten imádásából fakad, s ebben az értelemben
egyben Isten dicsőítése is. A kérő imában úgy fordulunk Istenhez, hogy
egyúttal elismerjük nagyságát és hatalmát, és kifejezzük bizalmunkat, hogy
teljesíteni fogja mindazt, ami lelkünk javára szolgál. Egyesek – helytelen
módon – kifejezetten elutasítják a kérő ima minden formáját, mert úgy
vélik, hogy ezáltal az ember át akarja venni Istentől az irányítást és
bizonyos dolgokat, lelki javakat akar a maga számára biztosítani, mintha
Isten nem tudná, hogy mire van szüksége az embernek. A kérő imában azonban
nem mi mozgatjuk az Istent. Nem mi határozzuk meg, hogy mi jó az üdvösség
szempontjából. Isten az Úr, akinek jogában áll bármit megadni. Kérhetünk
mi bármit. Ha akarja többet, ha úgy tetszik neki, kevesebbet ad, mint amit
kérünk. Láthatjuk tehát, hogy a kérő ima az Istenben való élő hit
kifejezése. Egy olyan istenhit, amely nem kíván élni az Istenhez fordulás
lehetőségével és nem fogadja el az ily módon kapott ajándékokat,
személytelenné, lélektelenné válik. Hallgassunk Jézus biztatására, és
forduljunk Istenhez bátran kéréseinkkel! Isten őszinte imádságot vár
tőlünk.
© Horváth István Sándor
Imádság:
Urunk, Jézus Krisztus! Te egykor teljesítetted tanítványaid kérését és
imádkozni tanítottad őket. Most mi is azt kérjük tőled, hogy taníts minket
imádkozni, taníts bennünket a helyes imára! Az életszentség és az üdvösség
elnyerésének biztos eszköze a szüntelen imádkozás. Te nem üres szavakat
kívánsz tőlünk, hanem figyelmes elmét, odaadó akaratot és megtisztult
szívet. Tisztítsd meg gondolatainkat és érzéseinket az imádság által! Add,
hogy újjászülessünk a szüntelen imádság által! Add, hogy hitünkben
növekedjünk az imádság segítségével! Add, hogy megtaláljuk az imádságban a
mennyei Atyához vezető utat! Hiszek, Uram, erősítsd bennünk a hitet!
tanítványa arra kérte: „Uram, taníts meg minket imádkozni, mint ahogy
János is tanította imádkozni tanítványait.” Jézus erre így szólt hozzájuk:
„Amikor imádkoztok, ezt mondjátok:
Atyánk! Szenteltessék meg a te neved.
Jöjjön el a te országod.
Mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma.
Bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk
minden ellenünk vétőnek.
És ne vígy minket kísértésbe.”
Azután így folytatta: „Tegyük fel, hogy valamelyikteknek van egy barátja,
aki éjfélkor bekopog hozzá, és ezt mondja: Barátom, adj kölcsön nekem
három kenyeret! Útról érkezett egy vendégem, s nincs mivel megkínálnom. De
az kiszól: Ne zavarj engem! Az ajtó már be van zárva, én is, gyermekeim is
ágyban vagyunk. Nem tudok fölkelni, hogy adjak neked. Mondom nektek: Ha
nem is kelne fel, hogy adjon neki barátságból, erőszakossága miatt mégis
fölkel, és ad neki annyit, amennyire szüksége van.
Mondom tehát nektek: Kérjetek, és adnak nektek, keressetek és találtok,
zörgessetek, és ajtót nyitnak nektek. Mert mindaz, aki kér, kap, aki
keres, talál, és aki zörget, annak ajtót nyitnak. Van-e köztetek olyan
apa, aki követ ad fiának, mikor az kenyeret kér tőle? Vagy ha halat kér,
akkor hal helyett tán kígyót ad neki? Vagy ha tojást kér, akkor talán
skorpiót nyújt neki? Ha tehát ti, bár gonoszak vagytok, tudtok jót adni
gyermekeiteknek, mennyivel inkább adja mennyei Atyátok a Szentlelket
azoknak, akik kérik tőle.”
Lk 11,1-13
Elmélkedés:
A tiszta forrás
Az öreg minden hajnalban vizet húzott a kútból. Tevékenységét az ablakból
szokta figyelni nyáridőben az unokája, aki szívesen töltötte nagyszüleinél
a vakációt és szívesen ébredt a kút reggeli zajára. A vödör sebesen
szaladt lefelé, majd csobbanás hallatszott a mélyből. Az öreg ekkor
elkezdte tekerni a kereket, felhúzni a vizet. A mozdulatai egy idő után
hirtelen lelassultak, s ebből tudta a fiú, hogy a vödör pillanatokon belül
felbukkan a kút tetejénél. Így is történt. Az idős ember egyik kezével
lecsendesítette a himbálózó vödör mozgását, majd a kút peremére emelte. A
vödör megnyugodott, ő pedig leült a kis padra, s keresztet vetve imádkozni
kezdett. Reggeli imájában a fiú nem akarta megzavarni, aki ekkor már a
tornácon állt pizsamában. Csak amikor felemelkedett, szaladt oda hozzá,
mondván: „Jó reggelt, nagypapa, én is kérek a friss vízből!” „Ihatsz
belőle – válaszolta csendesen – de tudod, hogy előbb imádkozni szoktunk.”
A fiú leült, s imádkozni kezdett, pontosan úgy, ahogyan pár perce az
öregtől látta. Közben ő a bögrével merített a vízből, odaült a gyerek
mellé, s amikor az befejezte az imát, kezébe adta. Miközben ivott,
csendesen beszélni kezdett: „Az imádkozás olyan, mint amikor vizet húzunk
a kútból. Ha nem merítenénk belőle minden nap, a víz megromlana, s a kút
lassan meghalna. De ha naponként merítünk, állandóan friss, élő marad a
vize. Lelkünk mélyéről minden nap élő szó, megújuló érzés emelkedik
felfelé.” A fiú szívének mindhárom jólesett: a friss víz, a bölcs szó és a
reggeli ima. Majd az öreg is ivott.
Az evangéliumokban mindössze egy helyen találkozunk azzal, hogy Jézus
imádkozni tanítja tanítványait. Az éppen imádkozó Jézushoz így fordul
egyik követője: „Uram, taníts meg minket imádkozni!” (Lk 11,1). Ő pedig
elmondja nekik a Miatyánkot, amelyben arra bátorítja őket, hogy szólítsák
Istent Atyának és forduljanak bizalommal hozzá kéréseikkel. Ma mi is
Jézushoz fordulunk, hogy tanítson minket imádkozni. Bizonyára a Miatyánk
az az ima, amit a legtöbbször elmondunk egyénileg vagy közösségi
szertartásaink során, de emellett számos imádság létezik, amelyeket
különféle élethelyzeteinkben imádkozhatunk.
A Jézus által tanított imában nem „Atyámnak” szólítom Istent, hanem
„Atyánknak,” még akkor is, ha egyedül végzem ezt az imát. Ez a
szóhasználat elgondolkoztat minket: mi a viszonya a magánimádságnak és a
közösségi imának? Ezt az imát Jézus tanította, s bizonyára nem véletlen,
hogy ebben a formában tanította. A sajátos szóhasználat arra enged
következtetni, hogy az imádságot a közösség tagjaként, részeként végzem.
Igaz ez a Miatyánkra és minden más imára is. Ha egyedül, egymagam
imádkozom, akkor is tagja vagyok, tagja maradok annak a közösségnek, amely
számára meghatározó az istendicséret. Ez nem jelenti azt, hogy az Egyház
nem értékeli kellőképpen a magánimádságot, mint az ember közvetlen
kapcsolatát Istennel, de a közösségi imádság egy magasabb rendű
imaformának tekinthető, főként akkor, ha az a liturgikus ünneplés
keretében történik (az Egyház által jóváhagyott szabályok szerint).
A személyes, egyénileg végzett ima fontosságát különösen is hangsúlyoznunk
kell egy olyan világban, amely Istent személytelenné teszi és áthelyezi
egy emberektől független dimenzióba. Valójában azonban Isten nem számunkra
elérhetetlen távolságban létezik, hanem kapcsolatot teremt velünk, s mi az
ő megszólítására felelünk, amikor imádkozunk.
Az imádkozás egyik formája a kérő ima. A Miatyánk is tulajdonképpen ebbe a
csoportba tartozik, hiszen kéréseket fogalmaz meg, a Máté szerinti
változat hét (vö. Mt 6,9-13), Lukács szerinti pedig öt (vö. Lk 11,2-4)
kérést. Minden kérő ima Isten imádásából fakad, s ebben az értelemben
egyben Isten dicsőítése is. A kérő imában úgy fordulunk Istenhez, hogy
egyúttal elismerjük nagyságát és hatalmát, és kifejezzük bizalmunkat, hogy
teljesíteni fogja mindazt, ami lelkünk javára szolgál. Egyesek – helytelen
módon – kifejezetten elutasítják a kérő ima minden formáját, mert úgy
vélik, hogy ezáltal az ember át akarja venni Istentől az irányítást és
bizonyos dolgokat, lelki javakat akar a maga számára biztosítani, mintha
Isten nem tudná, hogy mire van szüksége az embernek. A kérő imában azonban
nem mi mozgatjuk az Istent. Nem mi határozzuk meg, hogy mi jó az üdvösség
szempontjából. Isten az Úr, akinek jogában áll bármit megadni. Kérhetünk
mi bármit. Ha akarja többet, ha úgy tetszik neki, kevesebbet ad, mint amit
kérünk. Láthatjuk tehát, hogy a kérő ima az Istenben való élő hit
kifejezése. Egy olyan istenhit, amely nem kíván élni az Istenhez fordulás
lehetőségével és nem fogadja el az ily módon kapott ajándékokat,
személytelenné, lélektelenné válik. Hallgassunk Jézus biztatására, és
forduljunk Istenhez bátran kéréseinkkel! Isten őszinte imádságot vár
tőlünk.
© Horváth István Sándor
Imádság:
Urunk, Jézus Krisztus! Te egykor teljesítetted tanítványaid kérését és
imádkozni tanítottad őket. Most mi is azt kérjük tőled, hogy taníts minket
imádkozni, taníts bennünket a helyes imára! Az életszentség és az üdvösség
elnyerésének biztos eszköze a szüntelen imádkozás. Te nem üres szavakat
kívánsz tőlünk, hanem figyelmes elmét, odaadó akaratot és megtisztult
szívet. Tisztítsd meg gondolatainkat és érzéseinket az imádság által! Add,
hogy újjászülessünk a szüntelen imádság által! Add, hogy hitünkben
növekedjünk az imádság segítségével! Add, hogy megtaláljuk az imádságban a
mennyei Atyához vezető utat! Hiszek, Uram, erősítsd bennünk a hitet!
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)