2013. szeptember 2., hétfő

„Az Úr Lelke van rajtam.

   Abban az időben Jézus elment Názáretbe, ahol (egykor) nevelkedett. Szokása
   szerint bement szombaton a zsinagógába, és olvasásra jelentkezett.  Izajás
   próféta könyvét adták oda neki. Szétbontotta a tekercset, és éppen arra  a
   helyre talált, ahol ez volt írva:     Abban az időben Jézus elment Názáretbe, ahol (egykor) nevelkedett. Szokása
   szerint bement szombaton a zsinagógába, és olvasásra jelentkezett.  Izajás
   próféta könyvét adták oda neki. Szétbontotta a tekercset, és éppen arra  a
   helyre talált, ahol ez volt írva:
 „Az Úr Lelke van rajtam. Fölkent  engem
   és  elküldött,  hogy  örömhírt  vigyek  a  szegényeknek,  s  hirdessem   a
   foglyoknak a szabadulást,  a vakoknak  a látást, hogy  szabaddá tegyem  az
   elnyomottakat, és hirdessem: elérkezett az Úr esztendeje.” Összetekerte az
   írást,  átadta  a  szolgának,  és   leült.  A  zsinagógában  minden   szem
   rászegeződött. Ő  pedig  elkezdte  beszédét: „Ma  beteljesedett  az  írás,
   amelyet az imént hallottatok.” Mindenki helyeselt neki, és csodálkozott  a
   fönséges szavakon, amelyek ajkáról fakadtak. „De hát nem József fia ez?” –
   kérdezgették.
   Ekkor így szólt hozzájuk: „Biztosan  ezt a mondást szegezitek majd  nekem:
   „Orvos, gyógyítsd önmagadat! A nagy tetteket, amelyeket – mint hallottuk –
   Kafarnaumban végbevittél, tedd  meg a  hazádban is!”  Majd így  folytatta:
   „Bizony, mondom  nektek, hogy  egy próféta  sem kedves  a maga  hazájában.
   Igazán mondom nektek, sok özvegy  élt Izraelben Illés idejében, amikor  az
   ég három évre  és hat  hónapra bezárult,  úgyhogy nagy  éhínség támadt  az
   egész földön.  De közülük  egyikhez  sem kapott  Illés küldetést,  csak  a
   szidoni Cáreftában élő özvegyasszonyhoz. Ugyanígy Elizeus próféta  korában
   is sok leprás élt  Izraelben, s egyikük sem  tisztult meg, csak a  szíriai
   Námán.” Ezt hallva,  a zsinagógában mind  haragra gerjedtek.  Felugrottak,
   kiűzték őt  a  városon kívülre,  és  fölvezették arra  a  hegyre,  amelyen
   városuk épült,  a  szakadék  szélére,  hogy  letaszítsák.  De  ő  áthaladt
   közöttük, és eltávozott.
   Lk 4,16-30

   Elmélkedés:

   Jézus sikertelen názáreti fellépéséről olvasunk a mai evangéliumban. Szent
   Lukács Jézus  nyilvános  működésének  kezdetére  teszi  az  eseményt,  míg
   ugyanez a  történet Máté  és Márk  művében későbbi  időpontban  található.
   Mivel a  Lukács szerinti  változatban még  a tanító  út kezdetén  vagyunk,
   ezért  Jézus  beszéde  mintegy  programbeszédnek  tűnik,  amelyben   saját
   küldetéséről   ad   tanítást.   Izajás   próféta   jövendölését   önmagára
   vonatkoztatja. Ő  az, akin  nyugszik az  Úr Lelke.  Kettős megerősítés  ez
   számára. Egyrészt a Szentlélek erejével cselekszik, másrészt ez a Lélek az
   Úrtól, az Istentől, a mennyei Atyától jön el számára. Jézus tehát  korának
   tanítóival ellentétben nem saját emberi bölcsességét tanítja, hanem azt az
   örömhírt hirdeti a Lélek erejével, amit az Atyától hozott el nekünk.
   Ezek  szerint  jövetelének  az  a   célja,  hogy  a  Szentlélek   erejével
   szabadulást hirdessen  mindazoknak,  akik  testi  vagy  lelki  betegségben
   szenvednek, vagy  akiket  korlátoznak  szabadságukban.  Jézus  jövetelének
   másik célja,  hogy  az  örömhírt mindenkinek,  köztük  a  szegényeknek  is
   hirdesse. A  gazdag emberek  ugyanis igyekeznek  sok kiváltságot  szerezni
   maguknak, hogy életük  minél biztonságosabb és  boldogabb legyen. A  lélek
   boldogságát adó evangélium viszont mindenkinek szól.
   A beszéd  állásfoglalásra készteti  a názáretieket.  A kezdeti  helyeslést
   követően  azonban   felháborodnak,   a   hangulat   ellenségesre   fordul,
   szembefordulnak  Jézussal.  Az  ellenségeskedésük  odáig  fajul,  hogy  az
   életére törnek, halálát akarják. Én hogyan hallgatom tanítását?
   © Horváth István Sándor
    
    

   Imádság:

   Urunk, Te mindig  közeledsz felénk. Egész  életünk várakozás, várakozás  a
   beteljesedésre. Nyugtalan a mi  szívünk, amíg meg  nem nyugszik Benned,  a
   Veled való találkozásban. Kérünk,  add, hogy már  most, mai életünkben  is
   felismerhessük a jeleit  annak, hogy találkozni  akarsz velünk. Add,  hogy
   várakozásunk ne legyen hiábavaló.
 Fölkent  engem
   és  elküldött,  hogy  örömhírt  vigyek  a  szegényeknek,  s  hirdessem   a
   foglyoknak a szabadulást,  a vakoknak  a látást, hogy  szabaddá tegyem  az
   elnyomottakat, és hirdessem: elérkezett az Úr esztendeje.” Összetekerte az
   írást,  átadta  a  szolgának,  és   leült.  A  zsinagógában  minden   szem
   rászegeződött. Ő  pedig  elkezdte  beszédét: „Ma  beteljesedett  az  írás,
   amelyet az imént hallottatok.” Mindenki helyeselt neki, és csodálkozott  a
   fönséges szavakon, amelyek ajkáról fakadtak. „De hát nem József fia ez?” –
   kérdezgették.
   Ekkor így szólt hozzájuk: „Biztosan  ezt a mondást szegezitek majd  nekem:
   „Orvos, gyógyítsd önmagadat! A nagy tetteket, amelyeket – mint hallottuk –
   Kafarnaumban végbevittél, tedd  meg a  hazádban is!”  Majd így  folytatta:
   „Bizony, mondom  nektek, hogy  egy próféta  sem kedves  a maga  hazájában.
   Igazán mondom nektek, sok özvegy  élt Izraelben Illés idejében, amikor  az
   ég három évre  és hat  hónapra bezárult,  úgyhogy nagy  éhínség támadt  az
   egész földön.  De közülük  egyikhez  sem kapott  Illés küldetést,  csak  a
   szidoni Cáreftában élő özvegyasszonyhoz. Ugyanígy Elizeus próféta  korában
   is sok leprás élt  Izraelben, s egyikük sem  tisztult meg, csak a  szíriai
   Námán.” Ezt hallva,  a zsinagógában mind  haragra gerjedtek.  Felugrottak,
   kiűzték őt  a  városon kívülre,  és  fölvezették arra  a  hegyre,  amelyen
   városuk épült,  a  szakadék  szélére,  hogy  letaszítsák.  De  ő  áthaladt
   közöttük, és eltávozott.
   Lk 4,16-30

   Elmélkedés:

   Jézus sikertelen názáreti fellépéséről olvasunk a mai evangéliumban. Szent
   Lukács Jézus  nyilvános  működésének  kezdetére  teszi  az  eseményt,  míg
   ugyanez a  történet Máté  és Márk  művében későbbi  időpontban  található.
   Mivel a  Lukács szerinti  változatban még  a tanító  út kezdetén  vagyunk,
   ezért  Jézus  beszéde  mintegy  programbeszédnek  tűnik,  amelyben   saját
   küldetéséről   ad   tanítást.   Izajás   próféta   jövendölését   önmagára
   vonatkoztatja. Ő  az, akin  nyugszik az  Úr Lelke.  Kettős megerősítés  ez
   számára. Egyrészt a Szentlélek erejével cselekszik, másrészt ez a Lélek az
   Úrtól, az Istentől, a mennyei Atyától jön el számára. Jézus tehát  korának
   tanítóival ellentétben nem saját emberi bölcsességét tanítja, hanem azt az
   örömhírt hirdeti a Lélek erejével, amit az Atyától hozott el nekünk.
   Ezek  szerint  jövetelének  az  a   célja,  hogy  a  Szentlélek   erejével
   szabadulást hirdessen  mindazoknak,  akik  testi  vagy  lelki  betegségben
   szenvednek, vagy  akiket  korlátoznak  szabadságukban.  Jézus  jövetelének
   másik célja,  hogy  az  örömhírt mindenkinek,  köztük  a  szegényeknek  is
   hirdesse. A  gazdag emberek  ugyanis igyekeznek  sok kiváltságot  szerezni
   maguknak, hogy életük  minél biztonságosabb és  boldogabb legyen. A  lélek
   boldogságát adó evangélium viszont mindenkinek szól.
   A beszéd  állásfoglalásra készteti  a názáretieket.  A kezdeti  helyeslést
   követően  azonban   felháborodnak,   a   hangulat   ellenségesre   fordul,
   szembefordulnak  Jézussal.  Az  ellenségeskedésük  odáig  fajul,  hogy  az
   életére törnek, halálát akarják. Én hogyan hallgatom tanítását?
   © Horváth István Sándor
    
    

   Imádság:

   Urunk, Te mindig  közeledsz felénk. Egész  életünk várakozás, várakozás  a
   beteljesedésre. Nyugtalan a mi  szívünk, amíg meg  nem nyugszik Benned,  a
   Veled való találkozásban. Kérünk,  add, hogy már  most, mai életünkben  is
   felismerhessük a jeleit  annak, hogy találkozni  akarsz velünk. Add,  hogy
   várakozásunk ne legyen hiábavaló.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése