Kezdetben volt az Ige. Az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. Ő volt
kezdetben Istennél. Minden őáltala lett, és nélküle semmi sem lett, ami
lett. Őbenne élet volt, és ez az élet volt az emberek világossága. A
világosság a sötétségben világít, de a sötétség nem fogadta be. Föllépett
egy ember, akit Isten küldött: János volt a neve. Azért jött, hogy
tanúságot tegyen: tanúságot a világosságról, hogy mindenki higgyen általa.
Nem ő volt a világosság, ő csak azért jött, hogy tanúságot tegyen a
világosságról. Az Ige az igazi világosság volt, amely a világba jött, hogy
megvilágítson minden embert. A világban volt, és a világ őáltala lett, de
a világ nem ismerte fel őt. A tulajdonába jött, de övéi nem fogadták be.
Mindazoknak azonban, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekei
legyenek; azoknak, akik hisznek benne, akik nem vér szerint, nem a test
kívánságából, és nem is a férfi akaratából, hanem Istentől születtek. És
az Ige testté lett, és közöttünk lakott. Mi pedig láttuk az ő dicsőségét,
mely az Atya Egyszülöttjének dicsősége, telve kegyelemmel és igazsággal.
János tanúságot tett róla, amikor ezt hirdette: „Ő az, akiről mondtam,
hogy utánam jön, de megelőz engem, mert előbb volt, mint én.” Hiszen mi
mindannyian az ő teljességéből nyertünk kegyelemből kegyelmet. A törvényt
ugyanis Mózes által kaptuk, a kegyelem és az igazság azonban Jézus
Krisztus által valósult meg. Istent soha senki nem látta; Isten
Egyszülöttje, aki az Atya kebelén van, ő nyilatkoztatta ki.
Jn 1,1-18
Elmélkedés:
A polgári esztendő utolsó napján a hálaadás és a köszönet fogalmazódik meg
szívünkben Isten felé mindazért, amit nekünk adott, illetve ehhez a
bocsánatkérés kapcsolódik mulasztásaink, hibáink miatt. Tőle kaptuk az
elmúlt esztendőt és annak minden napját, s ma előtte kell számadást
tartanunk. Felelősek vagyunk önmagunkért és időnk felhasználásáért. Mire
használtuk ezt az évet? Közeledtünk-e Isten felé? Segítettük-e
embertársainkat? Növekedtünk-e lélekben? Erősödött-e hitünk? Ismét elmúlt
365 nap. Benne volt-e minden napomban az Isten? Vele éltem-e? Hozzá
kötöttem-e az életem? Az ő útjain jártam-e? Felhasználtam-e az elmúlt
esztendő napjait arra, hogy erősítsem Krisztussal való kapcsolatomat?
Törekedtem-e minden nap akaratának teljesítésére?
Amellett, hogy visszagondolunk a mögöttünk hagyott évre, előre is
tekintünk. Tervezgetünk, elhatározásokat teszünk. Mire fogom használni az
előttem álló év napjait, amelyeket új lehetőségként kapok Istentől?
Felelős vagyok azért, hogy üdvösségem érdekében Isten akaratának
megfelelően használjam fel életem napjait.
Ma Szent János evangéliumának bevezetését olvassuk az öröktől fogva létező
Ige (Fiúisten) megtestesüléséről. Az isteni örökkévalóság és az emberi
világ időhöz kötöttsége találkozik. Elgondolkozom: időben való létezésem
az örökkévaló Isten felé tart?
2013. december 31., kedd
Jézust szülei
Abban az időben, amikor a gyermek Jézust szülei bemutatták a jeruzsálemi
templomban, ott volt Anna prófétanő is, Fánuel leánya Áser törzséből. Idős
volt már, napjai előrehaladtak. Leánykora után hét évig élt férjével, majd
özvegyen érte meg a nyolcvannegyedik évét. Nem hagyta el a templomot soha,
böjtölve és imádkozva szolgálta Istent éjjel és nappal. Abban az órában is
odament, dicsőítette Istent, és beszélt a gyermekről mindazoknak, akik
Jeruzsálem megváltására vártak. Miután az Úr törvénye szerint elvégeztek
mindent, visszatértek városukba, a galileai Názáretbe. A gyermek pedig
növekedett és erősödött; eltelt bölcsességgel, és Isten kedvét lelte
benne.
Lk 2,36-40
Elmélkedés:
János apostollal kapcsolatban már előkerült a hit látásmódja, amelyet a
Jézussal töltött évek során sajátított el. Jézus templomi bemutatásakor az
idős Simeonnak nem volt erre szüksége. Mondhatjuk, hogy ő nem Jézustól
tanult, hanem a Szentlélek indítására hallgatott. Hitt a Lélek
kinyilatkoztatásának, amely szerint meg fogja látni az Üdvözítőt. A
Szentlélek ösztönzésére ment a templomba és a hit által ismerte fel a
kisded Jézusban a Megváltót, akinek érkezésére várt. Vágya beteljesült,
mert mit is kaphatna nagyobbat az élettől, minthogy megláthatta az Isten
Fiát?
A templomban való bemutatáskor Simeon mellett feltűnik az idős Anna
alakja, miként erről a mai evangéliumban olvashatunk. A csendes várakozás,
a templomban való tartózkodás, a kitartó imádság és a szolgálat évei után
hirtelen megelevenedik körülötte az élet, amikor megpillantja Jézust. A
kisded Jézust látva Istent dicsőíti, mert megérte a várakozás, érdemes
volt állandóan a templomban lennie, az ima meghozta gyümölcsét.
Kérő imáink alkalmával sok esetben gyors választ és intézkedést várunk
Istentől. Máskor azonnali találkozást szeretnénk. De mintha Isten
szótárából hiányoznának a „rögtön, azonnal tüstént” szavak. És
tulajdonképpen hová sietünk? Érdemes volna megtanulnunk a türelmes
várakozást és az állhatatos imát, hogy kéréseink teljesüljenek.
© Horváth István Sándor
templomban, ott volt Anna prófétanő is, Fánuel leánya Áser törzséből. Idős
volt már, napjai előrehaladtak. Leánykora után hét évig élt férjével, majd
özvegyen érte meg a nyolcvannegyedik évét. Nem hagyta el a templomot soha,
böjtölve és imádkozva szolgálta Istent éjjel és nappal. Abban az órában is
odament, dicsőítette Istent, és beszélt a gyermekről mindazoknak, akik
Jeruzsálem megváltására vártak. Miután az Úr törvénye szerint elvégeztek
mindent, visszatértek városukba, a galileai Názáretbe. A gyermek pedig
növekedett és erősödött; eltelt bölcsességgel, és Isten kedvét lelte
benne.
Lk 2,36-40
Elmélkedés:
János apostollal kapcsolatban már előkerült a hit látásmódja, amelyet a
Jézussal töltött évek során sajátított el. Jézus templomi bemutatásakor az
idős Simeonnak nem volt erre szüksége. Mondhatjuk, hogy ő nem Jézustól
tanult, hanem a Szentlélek indítására hallgatott. Hitt a Lélek
kinyilatkoztatásának, amely szerint meg fogja látni az Üdvözítőt. A
Szentlélek ösztönzésére ment a templomba és a hit által ismerte fel a
kisded Jézusban a Megváltót, akinek érkezésére várt. Vágya beteljesült,
mert mit is kaphatna nagyobbat az élettől, minthogy megláthatta az Isten
Fiát?
A templomban való bemutatáskor Simeon mellett feltűnik az idős Anna
alakja, miként erről a mai evangéliumban olvashatunk. A csendes várakozás,
a templomban való tartózkodás, a kitartó imádság és a szolgálat évei után
hirtelen megelevenedik körülötte az élet, amikor megpillantja Jézust. A
kisded Jézust látva Istent dicsőíti, mert megérte a várakozás, érdemes
volt állandóan a templomban lennie, az ima meghozta gyümölcsét.
Kérő imáink alkalmával sok esetben gyors választ és intézkedést várunk
Istentől. Máskor azonnali találkozást szeretnénk. De mintha Isten
szótárából hiányoznának a „rögtön, azonnal tüstént” szavak. És
tulajdonképpen hová sietünk? Érdemes volna megtanulnunk a türelmes
várakozást és az állhatatos imát, hogy kéréseink teljesüljenek.
© Horváth István Sándor
Úr angyala megjelent
Miután a bölcsek eltávoztak, íme, az Úr angyala megjelent Józsefnek
álmában, és így szólt: „Kelj fel, vedd a gyermeket és anyját, és menekülj
Egyiptomba! Maradj ott, míg nem szólok neked! Heródes ugyanis arra készül,
hogy megkeresi és megöli a gyermeket.” József fölkelt, fogta a gyermeket
és anyját, és még azon éjjel elment Egyiptomba. Ott maradt Heródes
haláláig, hogy beteljesedjék, amit az Úr a próféta által mondott:
Egyiptomból hívtam az én fiamat.
Amikor Heródes meghalt, íme, az Úr angyala megjelent Józsefnek álmában, és
így szólt: „Kelj fel, vedd a gyermeket és anyját, és menj Izrael földjére,
mert meghaltak már, akik a gyermek életére törtek!” József fölkelt, fogta
a gyermeket és anyját, és visszatért Izrael földjére. De amikor
meghallotta, hogy Judeában Arkelausz uralkodik apja, Heródes után, félt
odamenni. Ezért az álmában kapott utasítást követve Galilea vidékére ment.
Odaérve egy Názáret nevű városban telepedett le, hogy beteljesedjék, amit
a próféták mondtak: „Názáretinek fogják hívni”.
Mt 2,12-15. 19-23
Elmélkedés:
Kinyitni egy ajtót
Albert Camus A félreértés című drámája egy tragikus esetről szól. A
történet szerint anya és lánya egy vendégfogadó tulajdonosai, akik gazdag
vendégeiket kifosztják és megölik. Amikor a család fiútagja több évtized
után meggazdagodva hazatér és nem fedi fel kilétét anyja és testvére
előtt, őt is megölik, mert idegennek nézik. Amikor rájönnek a valóságra,
Istent hibáztatják, aki szerintük (és az író szerint) érzéketlen és
szívtelen. A történet végkifejletében az író arról tesz negatív
„hitvallást,” hogy nincs Isten, nincs megváltás, az emberi élet teljes
csőd, nincs kiút a reménytelenségben vergődő ember számára. Nem szeretnék
belemenni a dráma mélyebb elemzésébe vagy a szerző végső mondanivalójának
cáfolatába, és nem is ünneprontásnak szánom ezt a bevezető történetet,
csupán annak érzékeltetésére hozom fel példaként, hogy ha hiányzik
valakiből a szeretet, akkor még saját családtagját sem ismeri fel. Ha
valakinek a szívében a szeretet helyett a gyűlölet, a kapzsiság nyer
teret, akkor még a saját fiát vagy testvérét is képes megfosztani az
élettől.
A mai napon figyelmünk a Szent Családra, s annak tagjaira, a kisded
Jézusra, Máriára és Józsefre irányul. A népszámlálás miatt Betlehembe
érkezők egyetlen házban sem kaptak szállást. Nem fogadták be őket sehol.
Egy talpalatnyi hely sem jutott nekik. A betlehemiek elutasításáról rögtön
eszünkbe jut, amit a karácsonyi ünnepi szentmise evangéliumában olvastunk:
„De övéi nem fogadták be” (Jn 1,11). A városban lakók viselkedése azzal
magyarázható, hogy bizonyára sokan érkeztek az összeírás miatt az ország
más részeiből, s megteltek a házak, a vendégek elszállásolására alkalmas
helyek. Mert ahol megtelik egy ház, ott nincs helye több embernek, s nincs
helye az Istennek sem. Csak az istálló volt üres, legalábbis nem lakott
ott senki ember, csak az állatok. És csak a jászol volt üres, helyet
kínálva a szalmaágyon egy kisdednek, annak, akit nem fogadtak be. Ez az
üres jászol lesz egy kis időre a Gyermek otthona, ez az üres istálló lesz
a Szent Család ideiglenes otthona. Vajon van-e az életemben egy jászolnyi
üres hely, ahová betérhet az Isten, s ahová befogadhatom őt? Vagy mindent
elfoglalnak evilági dolgaim? Talán mindenhol én vagyok a tulajdonos, az
úr, a főnök? Talán életem minden apró szegletében én uralkodok? Mekkora
területet engedek át Istennek az életemben? Vajon van-e még a lelkemben
egy parányi hely, amit megoszthatok vele? Vajon található-e legalább
egyetlen üres lap szívem vendégkönyvében, ahová Isten beírhatja igazságát,
beírhatja nevét? Akarok-e helyet biztosítani az Isten számára az
életemben?
Ezekben az években sokat beszélünk a társadalmi és gazdasági válságról. Az
emberek válságáról, a kapcsolatok válságáról, az értékek válságáról, az
erkölcsi válságról. A családok és családtagok is érzik ezt a válságot, s
aligha tudják függetleníteni magukat a világ részéről rájuk nehezedő
negatív hatásoktól. Maga a keresztény család, az Istennek helyet adó
család, az Istenre hagyatkozó család, az Isten szeretetében élő család a
válasz korunk válságára. Köszönettel tartozunk Istennek, hogy keresztény
családban születhettünk meg s családban élhetünk. A szülők köszönettel
tartoznak Istennek gyermekeikért. A gyermekek köszönettel tartoznak
Istennek szüleikért, akik életet adtak nekik és gondoskodnak róluk,
valamint köszönet jár részükről szüleiknek, hogy Isten iránti szeretetre
és hitre nevelik őket.
Befejezésül térjünk vissza egy gondolatra az evangéliumhoz, az emberi
rosszindulat és gyilkos szándék elől menekülni kényszerülő Szent
Családhoz, akik Egyiptomba indulnak. Egy, a jelenetet ábrázoló festményen
Szent József látható, amint vezeti a szamarat, amelynek hátán az ölében a
kisded Jézust tartó Mária ül. De ezen a képen nem a kietlen pusztában
vándorolnak, hanem egy város utcáján mennek, s a háttérben lévő házak
ablakai és ajtói mind be vannak csukva, egyetlen embert sem látni a Szent
Család tagjain kívül.
Talán jó volna kinyitnom életem ablakát, hogy észrevegyem őket. Talán jó
volna kinyitnom egy ajtót, hogy beléphessenek életembe
álmában, és így szólt: „Kelj fel, vedd a gyermeket és anyját, és menekülj
Egyiptomba! Maradj ott, míg nem szólok neked! Heródes ugyanis arra készül,
hogy megkeresi és megöli a gyermeket.” József fölkelt, fogta a gyermeket
és anyját, és még azon éjjel elment Egyiptomba. Ott maradt Heródes
haláláig, hogy beteljesedjék, amit az Úr a próféta által mondott:
Egyiptomból hívtam az én fiamat.
Amikor Heródes meghalt, íme, az Úr angyala megjelent Józsefnek álmában, és
így szólt: „Kelj fel, vedd a gyermeket és anyját, és menj Izrael földjére,
mert meghaltak már, akik a gyermek életére törtek!” József fölkelt, fogta
a gyermeket és anyját, és visszatért Izrael földjére. De amikor
meghallotta, hogy Judeában Arkelausz uralkodik apja, Heródes után, félt
odamenni. Ezért az álmában kapott utasítást követve Galilea vidékére ment.
Odaérve egy Názáret nevű városban telepedett le, hogy beteljesedjék, amit
a próféták mondtak: „Názáretinek fogják hívni”.
Mt 2,12-15. 19-23
Elmélkedés:
Kinyitni egy ajtót
Albert Camus A félreértés című drámája egy tragikus esetről szól. A
történet szerint anya és lánya egy vendégfogadó tulajdonosai, akik gazdag
vendégeiket kifosztják és megölik. Amikor a család fiútagja több évtized
után meggazdagodva hazatér és nem fedi fel kilétét anyja és testvére
előtt, őt is megölik, mert idegennek nézik. Amikor rájönnek a valóságra,
Istent hibáztatják, aki szerintük (és az író szerint) érzéketlen és
szívtelen. A történet végkifejletében az író arról tesz negatív
„hitvallást,” hogy nincs Isten, nincs megváltás, az emberi élet teljes
csőd, nincs kiút a reménytelenségben vergődő ember számára. Nem szeretnék
belemenni a dráma mélyebb elemzésébe vagy a szerző végső mondanivalójának
cáfolatába, és nem is ünneprontásnak szánom ezt a bevezető történetet,
csupán annak érzékeltetésére hozom fel példaként, hogy ha hiányzik
valakiből a szeretet, akkor még saját családtagját sem ismeri fel. Ha
valakinek a szívében a szeretet helyett a gyűlölet, a kapzsiság nyer
teret, akkor még a saját fiát vagy testvérét is képes megfosztani az
élettől.
A mai napon figyelmünk a Szent Családra, s annak tagjaira, a kisded
Jézusra, Máriára és Józsefre irányul. A népszámlálás miatt Betlehembe
érkezők egyetlen házban sem kaptak szállást. Nem fogadták be őket sehol.
Egy talpalatnyi hely sem jutott nekik. A betlehemiek elutasításáról rögtön
eszünkbe jut, amit a karácsonyi ünnepi szentmise evangéliumában olvastunk:
„De övéi nem fogadták be” (Jn 1,11). A városban lakók viselkedése azzal
magyarázható, hogy bizonyára sokan érkeztek az összeírás miatt az ország
más részeiből, s megteltek a házak, a vendégek elszállásolására alkalmas
helyek. Mert ahol megtelik egy ház, ott nincs helye több embernek, s nincs
helye az Istennek sem. Csak az istálló volt üres, legalábbis nem lakott
ott senki ember, csak az állatok. És csak a jászol volt üres, helyet
kínálva a szalmaágyon egy kisdednek, annak, akit nem fogadtak be. Ez az
üres jászol lesz egy kis időre a Gyermek otthona, ez az üres istálló lesz
a Szent Család ideiglenes otthona. Vajon van-e az életemben egy jászolnyi
üres hely, ahová betérhet az Isten, s ahová befogadhatom őt? Vagy mindent
elfoglalnak evilági dolgaim? Talán mindenhol én vagyok a tulajdonos, az
úr, a főnök? Talán életem minden apró szegletében én uralkodok? Mekkora
területet engedek át Istennek az életemben? Vajon van-e még a lelkemben
egy parányi hely, amit megoszthatok vele? Vajon található-e legalább
egyetlen üres lap szívem vendégkönyvében, ahová Isten beírhatja igazságát,
beírhatja nevét? Akarok-e helyet biztosítani az Isten számára az
életemben?
Ezekben az években sokat beszélünk a társadalmi és gazdasági válságról. Az
emberek válságáról, a kapcsolatok válságáról, az értékek válságáról, az
erkölcsi válságról. A családok és családtagok is érzik ezt a válságot, s
aligha tudják függetleníteni magukat a világ részéről rájuk nehezedő
negatív hatásoktól. Maga a keresztény család, az Istennek helyet adó
család, az Istenre hagyatkozó család, az Isten szeretetében élő család a
válasz korunk válságára. Köszönettel tartozunk Istennek, hogy keresztény
családban születhettünk meg s családban élhetünk. A szülők köszönettel
tartoznak Istennek gyermekeikért. A gyermekek köszönettel tartoznak
Istennek szüleikért, akik életet adtak nekik és gondoskodnak róluk,
valamint köszönet jár részükről szüleiknek, hogy Isten iránti szeretetre
és hitre nevelik őket.
Befejezésül térjünk vissza egy gondolatra az evangéliumhoz, az emberi
rosszindulat és gyilkos szándék elől menekülni kényszerülő Szent
Családhoz, akik Egyiptomba indulnak. Egy, a jelenetet ábrázoló festményen
Szent József látható, amint vezeti a szamarat, amelynek hátán az ölében a
kisded Jézust tartó Mária ül. De ezen a képen nem a kietlen pusztában
vándorolnak, hanem egy város utcáján mennek, s a háttérben lévő házak
ablakai és ajtói mind be vannak csukva, egyetlen embert sem látni a Szent
Család tagjain kívül.
Talán jó volna kinyitnom életem ablakát, hogy észrevegyem őket. Talán jó
volna kinyitnom egy ajtót, hogy beléphessenek életembe
2013. december 29., vasárnap
2013. december 27., péntek
„Elvitték az Urat a sírból,
A hét első napján (Húsvétvasárnap), kora reggel, Mária Magdolna elfutott
Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit Jézus szeretett, és hírül
adta nekik: „Elvitték az Urat a sírból, és nem tudom, hova tették!” Péter
és a másik tanítvány elindult, és a sírhoz sietett. Futottak mind a
ketten, de a másik tanítvány gyorsabban futott, mint Péter, és hamarabb
ért a sírhoz. Benézett, és látta az otthagyott gyolcsleplet, de nem ment
be. Közben odaért Simon Péter is. Ő is látta az otthagyott lepleket és a
kendőt, amely Jézus fejét takarta. Ez nem volt együtt a leplekkel, hanem
külön feküdt összehajtva egy helyen. Akkor bement a másik tanítvány is,
aki először ért a sírhoz. Látta mindezt és hitt.
Jn 20,2-8
Elmélkedés:
Szent János evangéliumát olvasva feltűnik, hogy látásmódja mennyire eltér
a másik három evangélistához képest. Ő nem a konkrét eseményeket tartja
fontosnak, hanem a háttérből előtűnő isteni szándékra vagy a felébredő
emberi hitre figyel. Amíg Máté, Márk és Lukács sokszor egészen részletesen
leírják egy-egy csoda körülményeit, addig János inkább Jézus belső
indítékait és az emberek jellemét mutatja be. Azt igyekszik megválaszolni,
hogy mi indítja az Urat a csodatettekre, s mi motiválja az embereket, hogy
Jézushoz menjenek, illetve hogyan változtatja meg őket a találkozás vagy a
csodában való részesedés. János evangélista tehát a földi dolgokat
szemlélve megsejti a mennyei valóságokat, az egyszerű szavak mögött az
isteni igazságot, s ezt akarja nekünk átadni evangéliumában.
A jánosi látásmód titkát tárja fel az ő mai ünnepén olvasott evangéliumi
részlet, amely arról szól, hogy húsvétvasárnap hajnalban az asszonyok hírt
visznek az apostoloknak Jézus üres sírjáról. Ennek hallatán Péter és János
a sírhoz sietnek. Ott mindketten ugyanazt látják, de csak egyikük, János
hisz, legalábbis a szövegben így szerepel. Néha mi is Péterrel együtt
nézzük a jeleket, de mégsem értjük meg azok üzenetét. Péterhez hasonlóan
nekünk is szükségünk van a Feltámadottal való találkozásra, hogy eljussunk
a hitre. Pedig milyen jó volna néha csak a jelek alapján Jánossal együtt
megérteni a dolgokat és hinni.
Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit Jézus szeretett, és hírül
adta nekik: „Elvitték az Urat a sírból, és nem tudom, hova tették!” Péter
és a másik tanítvány elindult, és a sírhoz sietett. Futottak mind a
ketten, de a másik tanítvány gyorsabban futott, mint Péter, és hamarabb
ért a sírhoz. Benézett, és látta az otthagyott gyolcsleplet, de nem ment
be. Közben odaért Simon Péter is. Ő is látta az otthagyott lepleket és a
kendőt, amely Jézus fejét takarta. Ez nem volt együtt a leplekkel, hanem
külön feküdt összehajtva egy helyen. Akkor bement a másik tanítvány is,
aki először ért a sírhoz. Látta mindezt és hitt.
Jn 20,2-8
Elmélkedés:
Szent János evangéliumát olvasva feltűnik, hogy látásmódja mennyire eltér
a másik három evangélistához képest. Ő nem a konkrét eseményeket tartja
fontosnak, hanem a háttérből előtűnő isteni szándékra vagy a felébredő
emberi hitre figyel. Amíg Máté, Márk és Lukács sokszor egészen részletesen
leírják egy-egy csoda körülményeit, addig János inkább Jézus belső
indítékait és az emberek jellemét mutatja be. Azt igyekszik megválaszolni,
hogy mi indítja az Urat a csodatettekre, s mi motiválja az embereket, hogy
Jézushoz menjenek, illetve hogyan változtatja meg őket a találkozás vagy a
csodában való részesedés. János evangélista tehát a földi dolgokat
szemlélve megsejti a mennyei valóságokat, az egyszerű szavak mögött az
isteni igazságot, s ezt akarja nekünk átadni evangéliumában.
A jánosi látásmód titkát tárja fel az ő mai ünnepén olvasott evangéliumi
részlet, amely arról szól, hogy húsvétvasárnap hajnalban az asszonyok hírt
visznek az apostoloknak Jézus üres sírjáról. Ennek hallatán Péter és János
a sírhoz sietnek. Ott mindketten ugyanazt látják, de csak egyikük, János
hisz, legalábbis a szövegben így szerepel. Néha mi is Péterrel együtt
nézzük a jeleket, de mégsem értjük meg azok üzenetét. Péterhez hasonlóan
nekünk is szükségünk van a Feltámadottal való találkozásra, hogy eljussunk
a hitre. Pedig milyen jó volna néha csak a jelek alapján Jánossal együtt
megérteni a dolgokat és hinni.
2013. december 26., csütörtök
Jézus így szólt tanítványaihoz:
Abban az időben Jézus így szólt tanítványaihoz: Legyetek óvatosak az
emberekkel szemben, mert bíróság elé állítanak, zsinagógáikban pedig
megostoroznak benneteket. Miattam helytartók és királyok elé hurcolnak,
hogy tanúságot tegyetek előttük és a pogányok előtt. Amikor átadnak
benneteket a bíróságnak, ne töprengjetek, hogyan és mit mondjatok. Abban
az órában megadatik majd nektek, hogy hogyan beszéljetek. Hiszen nem ti
fogtok beszélni, hanem Atyátok Lelke szól majd belőletek. Halálra adja
akkor a testvér a testvérét, az apa a gyermekét, a gyermekek pedig szüleik
ellen támadnak, hogy vesztüket okozzák. Miattam mindenki gyűlölni fog
titeket. De aki állhatatos marad mindvégig, az üdvözül.
Mt 10,17-22
Elmélkedés:
Karácsony másnapján Egyházunk első vértanúját, Szent Istvánt ünnepeljük.
Szent Lukács evangélista az Apostolok Cselekedetei írásában részletesen és
hosszan írja le István történetét (6. és 7. fejezet). Ebből kiderül, hogy
ő is ahhoz a hét férfiból álló csoporthoz tartozik, akiket az apostolok
bíztatására a hívek maguk közül kiválasztanak, hogy az adományok
osztásánál segédkezzenek, s ennek köszönhetően maguk az apostolok jobban
az igehirdetésnek szentelhessék életüket. Lukács így jellemzi a hét
személyt: „jó hírben álló, Szentlélekkel és bölcsességgel eltelt” férfiak,
illetve István esetében hozzáteszi, hogy „eltöltötte őt a hit.”
Azért fontos ez a kijelentés, mert a történet során ezt követően jelennek
meg István ellenfelei, akiket eltöltött az irigység, a gyűlölet, a
féltékenység. Maga István mondja hozzájuk intézett beszéde végén, hogy
„mindig ellenálltak a Szentléleknek.” Ellenállásuk, gyűlöletük odáig
vezet, hogy halálra ítélik és megkövezik Istvánt. Vértanúhalálának leírása
pontosan megjelöli az utat, ahová a Krisztushoz való hűség, a hitben való
kitartás vezet, ugyanis halála pillanatában István szemét az égre emelve
meglátta Isten dicsőségét és az Emberfiát, azaz Jézust a mennyben. Ő tehát
végigjárta a hit útját, és a döntő pillanatban kiállta a próbát s méltó
lett arra, hogy Jézusért életét áldozza. Nem tagadta meg hitét, hanem
hűséges maradt. Ha hűségesek maradunk, az üdvösségre jutunk.
emberekkel szemben, mert bíróság elé állítanak, zsinagógáikban pedig
megostoroznak benneteket. Miattam helytartók és királyok elé hurcolnak,
hogy tanúságot tegyetek előttük és a pogányok előtt. Amikor átadnak
benneteket a bíróságnak, ne töprengjetek, hogyan és mit mondjatok. Abban
az órában megadatik majd nektek, hogy hogyan beszéljetek. Hiszen nem ti
fogtok beszélni, hanem Atyátok Lelke szól majd belőletek. Halálra adja
akkor a testvér a testvérét, az apa a gyermekét, a gyermekek pedig szüleik
ellen támadnak, hogy vesztüket okozzák. Miattam mindenki gyűlölni fog
titeket. De aki állhatatos marad mindvégig, az üdvözül.
Mt 10,17-22
Elmélkedés:
Karácsony másnapján Egyházunk első vértanúját, Szent Istvánt ünnepeljük.
Szent Lukács evangélista az Apostolok Cselekedetei írásában részletesen és
hosszan írja le István történetét (6. és 7. fejezet). Ebből kiderül, hogy
ő is ahhoz a hét férfiból álló csoporthoz tartozik, akiket az apostolok
bíztatására a hívek maguk közül kiválasztanak, hogy az adományok
osztásánál segédkezzenek, s ennek köszönhetően maguk az apostolok jobban
az igehirdetésnek szentelhessék életüket. Lukács így jellemzi a hét
személyt: „jó hírben álló, Szentlélekkel és bölcsességgel eltelt” férfiak,
illetve István esetében hozzáteszi, hogy „eltöltötte őt a hit.”
Azért fontos ez a kijelentés, mert a történet során ezt követően jelennek
meg István ellenfelei, akiket eltöltött az irigység, a gyűlölet, a
féltékenység. Maga István mondja hozzájuk intézett beszéde végén, hogy
„mindig ellenálltak a Szentléleknek.” Ellenállásuk, gyűlöletük odáig
vezet, hogy halálra ítélik és megkövezik Istvánt. Vértanúhalálának leírása
pontosan megjelöli az utat, ahová a Krisztushoz való hűség, a hitben való
kitartás vezet, ugyanis halála pillanatában István szemét az égre emelve
meglátta Isten dicsőségét és az Emberfiát, azaz Jézust a mennyben. Ő tehát
végigjárta a hit útját, és a döntő pillanatban kiállta a próbát s méltó
lett arra, hogy Jézusért életét áldozza. Nem tagadta meg hitét, hanem
hűséges maradt. Ha hűségesek maradunk, az üdvösségre jutunk.
2013. december 25., szerda
„Menjünk hát Betlehembe,
Miután az angyalok visszatértek a mennybe, a pásztorok így biztatták
egymást: „Menjünk hát Betlehembe, nézzük meg a történteket, amelyeket az
Úr hírül adott nekünk!” El is mentek sietve, és megtalálták Máriát,
Józsefet és a jászolban fekvő Kisdedet. Miután látták, elbeszélték
mindazt, amit már korábban megtudtak a Gyermekről. Aki csak hallotta,
csodálkozott a pásztorok elbeszélésén. Mária pedig szívébe véste
szavaikat, és gyakran elgondolkodott rajtuk. A pásztorok ezután
hazatértek. Dicsérték és magasztalták Istent mindazért, amit láttak és
hallottak, pontosan úgy, amint előre megmondták nekik.
Lk 2,15-20
Elmélkedés:
Karácsonyi csomagolás
Bertolt Brecht, német drámaíró és költő A jó Isten csomagja című
elbeszélésében egy érdekes karácsonyt mesél el. A történet az 1900-as évek
elején az amerikai Chicagóban játszódik. A nap mint nap munkaalkalmat
kereső munkások esténként egy kiskocsmában gyűlnek össze, így karácsony
estéjén is. Az ünnepinek, meghittnek vagy szeretetteljesnek egyáltalán nem
nevezhető hangulaton úgy próbálnak javítani, hogy megajándékozzák egymást.
Mivel ezen a helyen ajándékozásra nem készültek előre és kevéske bérükből
sem futja sokra, jobb híján horpadt konzervdobozokat, kicsorbult bicskát
és hasonló dolgokat adnak egymásnak. Az egyik törzsvendég egy mindenkire
aggódva tekintő, szűkszavú férfi. Látszik rajt, hogy valami eltitkolt ügy
miatt állandó félelemben él. Egyesek azt gyanítják, hogy talán a hatóságok
is keresik valamilyen bűnügy miatt. Gondolták, most ráijesztenek kissé.
Számára ugyanis azt találták ki, hogy egy régi postai címkönyvből a
rendőrség címeit felsoroló lapokat kitépik, s ezt kapja. Hogy meglepetés
is legyen a dologban, egy friss újság papírjába csomagolták a lapokat. A
férfi zavartan vette át az ajándékot, ujjaival próbálta kitapintani, hogy
mit rejthet a csomag, de ekkor váratlan dolog történt. Pillantása a
csomagolóanyagként szolgáló újságra esett, tekintete egy cikkre
szegeződött, s úgy olvasott, ahogyan embert még olvasni nem láttak a
munkások, majd pedig úgy kezdett ragyogni az örömtől, ahogyan embert még
örülni nem láttak azelőtt. „Azt olvasom ebben az újságban, – szólal meg –
hogy az ügyet felderítették. Ezek szerint bebizonyosodott, hogy semmi
közöm hozzá, én ártatlan vagyok!” A munkások rögtön megértették, hogy egy
bűncselekménnyel vádolták, de kiderült ártatlansága, s ezt most, karácsony
éjszakáján tudta meg az újságcikkből. Néma csend lett, majd pár másodperc
múlva felszabadult ujjongás tört fel az egész társaságból. Hajnalig
ünnepeltek, de addigra talán el is felejtették, hogy a jó Isten találhatta
ki ezt az újságpapír csomagolást. A tréfának szánt ajándékot, amelyben az
emberi rosszaság árnyoldala is felfedezhető, Isten ügyesen becsomagolta.
A karácsonyt az ajándékozás ünnepének szokás nevezni. Megajándékozzuk
családtagjainkat, a hozzánk közelebb állókat, mert jó érzés így kimutatni
szeretetünket irántuk. És ajándékokat kapunk családtagjainktól,
munkatársainktól, a talán olyan személytől is, akitől nem számítottunk
semmire. Jó érzés ajándékot kapni, mert meg vagyunk győződve róla, hogy
szeretetükről tanúskodik az ajándék. Mindezeken túl észre kell vennünk
Isten ajándékát. Észre kell vennünk, hogy a karácsonyi ajándékozás abból
fakad, hogy Isten ad ajándékot az embereknek, Isten ad ajándékot nekünk. A
karácsonyi ajándékozás onnan indult el, hogy Isten egykor, azon a
betlehemi éjszakán megajándékozta az emberiséget. A betlehemi Gyermek, a
kis Jézus a jó Isten ajándéka. Szeretetből fakadó ajándéka számunkra. Ha
nem tudatosítjuk ezt, vagy ha nem fogadjuk el Istentől az ő ajándékát,
akkor minden egyéb ajándék keveset ér.
E napok egész ajándékozási világünnepét Isten becsomagolja az evangélium
lapjaiba. A világ összes ajándékát, a földkerekség minden emberét,
ajándékozókat és megajándékozottakat egyaránt, Isten becsomagolja a
karácsonyi üzenet örömhírébe. Sokan észre sem veszik a jó Istennek ezt a
kis trükkjét, letépik az ünnepről a csomagolást, értéktelen papírként
tekintenek rá és félredobják. Arra a veszélyre szeretném felhívni a
figyelmet, hogy ha eltávolítjuk a karácsony vallási tartalmát és
félredobjuk az Isten Fia születéséről szóló örömhírt, csupán üres, rozsdás
konzervdobozzá válik értékesnek hitt ajándékunk. Figyeljünk oda a
karácsonyi örömhírre! Hallgassuk úgy az angyalok énekét, mintha sosem
hallottuk volna, mert bár minden esztendőben hallhatjuk ilyentájt, mégis
minden évben új öröm ébred szívünkben általa. Induljunk úgy el a betlehemi
pásztorokkal, hogy csodát akarunk látni. Olyan Gyermeket, akit még sosem
láttunk, mert bár minden évben odatérdelhetünk jászola elé, ő mindig új
arcát mutatja nekünk. Sugározzon rólunk olyan öröm, mintha most
találkoztunk volna vele először, mert bár minden évben eljön közénk,
mindig új boldogságot, új szeretetet gyújt szívünkben. Figyeljünk oda a
karácsonyi örömhírre! Ha megakad a szemünk az evangélium hírén, abban
felszabadító, megváltó, ujjongásra okot adó szavakat olvashatunk: Velünk
az Isten! Megszületett a Megváltó!
egymást: „Menjünk hát Betlehembe, nézzük meg a történteket, amelyeket az
Úr hírül adott nekünk!” El is mentek sietve, és megtalálták Máriát,
Józsefet és a jászolban fekvő Kisdedet. Miután látták, elbeszélték
mindazt, amit már korábban megtudtak a Gyermekről. Aki csak hallotta,
csodálkozott a pásztorok elbeszélésén. Mária pedig szívébe véste
szavaikat, és gyakran elgondolkodott rajtuk. A pásztorok ezután
hazatértek. Dicsérték és magasztalták Istent mindazért, amit láttak és
hallottak, pontosan úgy, amint előre megmondták nekik.
Lk 2,15-20
Elmélkedés:
Karácsonyi csomagolás
Bertolt Brecht, német drámaíró és költő A jó Isten csomagja című
elbeszélésében egy érdekes karácsonyt mesél el. A történet az 1900-as évek
elején az amerikai Chicagóban játszódik. A nap mint nap munkaalkalmat
kereső munkások esténként egy kiskocsmában gyűlnek össze, így karácsony
estéjén is. Az ünnepinek, meghittnek vagy szeretetteljesnek egyáltalán nem
nevezhető hangulaton úgy próbálnak javítani, hogy megajándékozzák egymást.
Mivel ezen a helyen ajándékozásra nem készültek előre és kevéske bérükből
sem futja sokra, jobb híján horpadt konzervdobozokat, kicsorbult bicskát
és hasonló dolgokat adnak egymásnak. Az egyik törzsvendég egy mindenkire
aggódva tekintő, szűkszavú férfi. Látszik rajt, hogy valami eltitkolt ügy
miatt állandó félelemben él. Egyesek azt gyanítják, hogy talán a hatóságok
is keresik valamilyen bűnügy miatt. Gondolták, most ráijesztenek kissé.
Számára ugyanis azt találták ki, hogy egy régi postai címkönyvből a
rendőrség címeit felsoroló lapokat kitépik, s ezt kapja. Hogy meglepetés
is legyen a dologban, egy friss újság papírjába csomagolták a lapokat. A
férfi zavartan vette át az ajándékot, ujjaival próbálta kitapintani, hogy
mit rejthet a csomag, de ekkor váratlan dolog történt. Pillantása a
csomagolóanyagként szolgáló újságra esett, tekintete egy cikkre
szegeződött, s úgy olvasott, ahogyan embert még olvasni nem láttak a
munkások, majd pedig úgy kezdett ragyogni az örömtől, ahogyan embert még
örülni nem láttak azelőtt. „Azt olvasom ebben az újságban, – szólal meg –
hogy az ügyet felderítették. Ezek szerint bebizonyosodott, hogy semmi
közöm hozzá, én ártatlan vagyok!” A munkások rögtön megértették, hogy egy
bűncselekménnyel vádolták, de kiderült ártatlansága, s ezt most, karácsony
éjszakáján tudta meg az újságcikkből. Néma csend lett, majd pár másodperc
múlva felszabadult ujjongás tört fel az egész társaságból. Hajnalig
ünnepeltek, de addigra talán el is felejtették, hogy a jó Isten találhatta
ki ezt az újságpapír csomagolást. A tréfának szánt ajándékot, amelyben az
emberi rosszaság árnyoldala is felfedezhető, Isten ügyesen becsomagolta.
A karácsonyt az ajándékozás ünnepének szokás nevezni. Megajándékozzuk
családtagjainkat, a hozzánk közelebb állókat, mert jó érzés így kimutatni
szeretetünket irántuk. És ajándékokat kapunk családtagjainktól,
munkatársainktól, a talán olyan személytől is, akitől nem számítottunk
semmire. Jó érzés ajándékot kapni, mert meg vagyunk győződve róla, hogy
szeretetükről tanúskodik az ajándék. Mindezeken túl észre kell vennünk
Isten ajándékát. Észre kell vennünk, hogy a karácsonyi ajándékozás abból
fakad, hogy Isten ad ajándékot az embereknek, Isten ad ajándékot nekünk. A
karácsonyi ajándékozás onnan indult el, hogy Isten egykor, azon a
betlehemi éjszakán megajándékozta az emberiséget. A betlehemi Gyermek, a
kis Jézus a jó Isten ajándéka. Szeretetből fakadó ajándéka számunkra. Ha
nem tudatosítjuk ezt, vagy ha nem fogadjuk el Istentől az ő ajándékát,
akkor minden egyéb ajándék keveset ér.
E napok egész ajándékozási világünnepét Isten becsomagolja az evangélium
lapjaiba. A világ összes ajándékát, a földkerekség minden emberét,
ajándékozókat és megajándékozottakat egyaránt, Isten becsomagolja a
karácsonyi üzenet örömhírébe. Sokan észre sem veszik a jó Istennek ezt a
kis trükkjét, letépik az ünnepről a csomagolást, értéktelen papírként
tekintenek rá és félredobják. Arra a veszélyre szeretném felhívni a
figyelmet, hogy ha eltávolítjuk a karácsony vallási tartalmát és
félredobjuk az Isten Fia születéséről szóló örömhírt, csupán üres, rozsdás
konzervdobozzá válik értékesnek hitt ajándékunk. Figyeljünk oda a
karácsonyi örömhírre! Hallgassuk úgy az angyalok énekét, mintha sosem
hallottuk volna, mert bár minden esztendőben hallhatjuk ilyentájt, mégis
minden évben új öröm ébred szívünkben általa. Induljunk úgy el a betlehemi
pásztorokkal, hogy csodát akarunk látni. Olyan Gyermeket, akit még sosem
láttunk, mert bár minden évben odatérdelhetünk jászola elé, ő mindig új
arcát mutatja nekünk. Sugározzon rólunk olyan öröm, mintha most
találkoztunk volna vele először, mert bár minden évben eljön közénk,
mindig új boldogságot, új szeretetet gyújt szívünkben. Figyeljünk oda a
karácsonyi örömhírre! Ha megakad a szemünk az evangélium hírén, abban
felszabadító, megváltó, ujjongásra okot adó szavakat olvashatunk: Velünk
az Isten! Megszületett a Megváltó!
„Áldott az Úr,
Abban az időben Zakariás, János atyja eltelt Szentlélekkel, és ezekre a
prófétai szavakra nyílt az ajka:
„Áldott az Úr, atyáink Istene, mert meglátogatta és megváltotta az ő
népét; erős szabadítót támasztott minekünk szolgájának, Dávidnak
családjából. Amint szólott a szentek szájával, ősidők óta a próféták ajka
által, megszabadít az ellenség kezéből, mindazoktól, akik gyűlölettel
néznek minket; atyáinkkal irgalmat gyakorol, hogy szent szövetségére
emlékezzék, az esküre, amelyet Ábrahám atyánknak esküdött, hogy nekünk
váltja be, amit ígért; hogy félelem nélkül és megszabadulva az ellenség
kezéből, neki szolgálatot teljesítsünk: szentségben és igazságban járjunk
előtte napról napra, amíg élünk.
Téged pedig, gyermek, a fölséges Isten prófétájának fognak mondani, mert
az Úr előtt jársz, egyengetni az ő útját; az üdvösség ismeretére tanítod
nemzetét, hogy bocsánatot nyerjen minden bűnük Istenünk irgalmas szívétől,
amellyel meglátogat minket felkelő Napunk a magasságból, hogy fényt hozzon
azoknak, akik sötétségben és halálos homályban ülnek, lépteinket pedig a
béke útjára vezérelje.”
Lk 1,67-79
Elmélkedés:
Némasága után Zakariás Istent magasztalja imájában, amelyben szó esik
arról, hogy az eljövendő Messiás Dávid király családjának leszármazottja.
Jézus korában sokan hitték, hogy a Messiás helyreállítja majd a királyság
intézményét és magához ragadja a politikai hatalmat, illetve az ország
vezetését. Ez a nézet azért is volt abban az időben népszerű, mert a zsidó
nép a Római Birodalom fennhatósága alatt állt, és sokan hittek abban, hogy
a Messiás biztosítani fogja az ország függetlenségét, önállóságát és
megszabadítja a népet az idegen uralomtól. Jézus azonban egyértelműen
visszautasítja ezeket az elképzeléseket. Gondoljunk csak például arra a
jelenetre, amikor a csodálatos kenyérszaporítást követően az emberek
királlyá akarják tenni, de ő ezt nem engedi. Visszautasította, mert nem
evilági uralomra törekedett, hanem Isten országát hirdette meg, amely
ország megvalósulása az ő eljövetelével kezdődött meg.
Imájának végén Zakariás a sötétségben élők számára fényt, világosságot
hozó Messiásról beszél. A sötétségben eltévedünk, elvesztjük az útirányt.
A sötétségben elveszítjük biztonságérzetünket. A tényleges sötétség
veszéllyel jár. Ugyanakkor a sötétség jelképez egy Isten nélküli
állapotot. Isten fényt hoz a világba az emberek számára azzal, hogy ő maga
a világosság. Ha követem a betlehemi csillag fényét, megtalálom Jézust,
életem igazi világosságát!
prófétai szavakra nyílt az ajka:
„Áldott az Úr, atyáink Istene, mert meglátogatta és megváltotta az ő
népét; erős szabadítót támasztott minekünk szolgájának, Dávidnak
családjából. Amint szólott a szentek szájával, ősidők óta a próféták ajka
által, megszabadít az ellenség kezéből, mindazoktól, akik gyűlölettel
néznek minket; atyáinkkal irgalmat gyakorol, hogy szent szövetségére
emlékezzék, az esküre, amelyet Ábrahám atyánknak esküdött, hogy nekünk
váltja be, amit ígért; hogy félelem nélkül és megszabadulva az ellenség
kezéből, neki szolgálatot teljesítsünk: szentségben és igazságban járjunk
előtte napról napra, amíg élünk.
Téged pedig, gyermek, a fölséges Isten prófétájának fognak mondani, mert
az Úr előtt jársz, egyengetni az ő útját; az üdvösség ismeretére tanítod
nemzetét, hogy bocsánatot nyerjen minden bűnük Istenünk irgalmas szívétől,
amellyel meglátogat minket felkelő Napunk a magasságból, hogy fényt hozzon
azoknak, akik sötétségben és halálos homályban ülnek, lépteinket pedig a
béke útjára vezérelje.”
Lk 1,67-79
Elmélkedés:
Némasága után Zakariás Istent magasztalja imájában, amelyben szó esik
arról, hogy az eljövendő Messiás Dávid király családjának leszármazottja.
Jézus korában sokan hitték, hogy a Messiás helyreállítja majd a királyság
intézményét és magához ragadja a politikai hatalmat, illetve az ország
vezetését. Ez a nézet azért is volt abban az időben népszerű, mert a zsidó
nép a Római Birodalom fennhatósága alatt állt, és sokan hittek abban, hogy
a Messiás biztosítani fogja az ország függetlenségét, önállóságát és
megszabadítja a népet az idegen uralomtól. Jézus azonban egyértelműen
visszautasítja ezeket az elképzeléseket. Gondoljunk csak például arra a
jelenetre, amikor a csodálatos kenyérszaporítást követően az emberek
királlyá akarják tenni, de ő ezt nem engedi. Visszautasította, mert nem
evilági uralomra törekedett, hanem Isten országát hirdette meg, amely
ország megvalósulása az ő eljövetelével kezdődött meg.
Imájának végén Zakariás a sötétségben élők számára fényt, világosságot
hozó Messiásról beszél. A sötétségben eltévedünk, elvesztjük az útirányt.
A sötétségben elveszítjük biztonságérzetünket. A tényleges sötétség
veszéllyel jár. Ugyanakkor a sötétség jelképez egy Isten nélküli
állapotot. Isten fényt hoz a világba az emberek számára azzal, hogy ő maga
a világosság. Ha követem a betlehemi csillag fényét, megtalálom Jézust,
életem igazi világosságát!
2013. december 23., hétfő
Erzsébet szülésének ideje,
Amikor elérkezett Erzsébet szülésének ideje, fiúgyermeket szült.
Szomszédai és rokonai meghallották, hogy milyen irgalmas volt hozzá az Úr,
és együtt örült vele mindenki. A nyolcadik napon jöttek, hogy
körülmetéljék a gyermeket. Atyja nevéről Zakariásnak akarták hívni. De
anyja ellenezte: „Nem, János legyen a neve.” Azok megjegyezték: „Hiszen
senki sincs a rokonságodban, akit így hívnának!” Érdeklődtek erre
atyjától, hogyan akarja őt nevezni. Atyja írótáblát kért, és ezeket a
szavakat írta rá: „János a neve.” Erre mindnyájan meglepődtek. Neki pedig
megnyílt az ajka, és megoldódott a nyelve: szólni kezdett, és magasztalta
Istent. Akkor félelem szállta meg az összes szomszédokat, és Júdában meg
az egész hegyvidéken erről az eseményről beszéltek. Aki csak hallott róla,
elgondolkodva mondta: „Mi lesz ebből a gyermekből? Hiszen nyilván az Úr
van vele.”
Lk 1,57-66
Elmélkedés:
Életünk egy hajszálon függ – szokták mondani az emberek, amikor
megtapasztalják az élet végességét, azt, hogy mennyire gyorsan véget érhet
az életünk. Mert szeretjük irányítani, kézben tartani a dolgokat. De hogy
mikor kezdődik vagy végződik az élet, az nincs a kezünkben. Törékeny,
sérülékeny az élet, talán valóban egy hajszálon függ. A hívő ember mégis
inkább azt mondja, hogy élete Isten kezében van. Neki köszönhetjük
létezésünket és annak kezdetét, és az ő irgalmának köszönhető, hogy
eljuthatunk halálunk után őhozzá, az üdvösségre, az örök életre.
Mennyire irgalmas az emberiséggel, velünk az Atya! Az ószövetségi időkben,
a Megváltót megelőző időkben elküldi követeit, a prófétákat, s az idők
teljességében egyszülött Fia jön közénk a földre. Az advent mindig az Atya
szeretetére és irgalmára emlékeztet minket. A Betlehemben megszülető Jézus
személyében testet ölt az irgalom. Jézus messiási küldetése az, hogy az
Atya irgalmát földközelbe, emberközelbe hozza. Amikor annak örvendezünk,
hogy velünk az Isten, akkor benne rejlik az is, hogy velünk van Isten
irgalma, az ő szeretetből fakadó megbocsátása megtapasztalható számunkra.
Amikor a szent éjjelen hamarosan jászol elé térdelünk és a kis Jézusra
nézünk, gondoljunk arra, hogy mennyire irgalmas hozzánk az Isten! Az ő
irgalmától, szeretetétől, jóságától és könyörületétől függ üdvösségünk.
Szomszédai és rokonai meghallották, hogy milyen irgalmas volt hozzá az Úr,
és együtt örült vele mindenki. A nyolcadik napon jöttek, hogy
körülmetéljék a gyermeket. Atyja nevéről Zakariásnak akarták hívni. De
anyja ellenezte: „Nem, János legyen a neve.” Azok megjegyezték: „Hiszen
senki sincs a rokonságodban, akit így hívnának!” Érdeklődtek erre
atyjától, hogyan akarja őt nevezni. Atyja írótáblát kért, és ezeket a
szavakat írta rá: „János a neve.” Erre mindnyájan meglepődtek. Neki pedig
megnyílt az ajka, és megoldódott a nyelve: szólni kezdett, és magasztalta
Istent. Akkor félelem szállta meg az összes szomszédokat, és Júdában meg
az egész hegyvidéken erről az eseményről beszéltek. Aki csak hallott róla,
elgondolkodva mondta: „Mi lesz ebből a gyermekből? Hiszen nyilván az Úr
van vele.”
Lk 1,57-66
Elmélkedés:
Életünk egy hajszálon függ – szokták mondani az emberek, amikor
megtapasztalják az élet végességét, azt, hogy mennyire gyorsan véget érhet
az életünk. Mert szeretjük irányítani, kézben tartani a dolgokat. De hogy
mikor kezdődik vagy végződik az élet, az nincs a kezünkben. Törékeny,
sérülékeny az élet, talán valóban egy hajszálon függ. A hívő ember mégis
inkább azt mondja, hogy élete Isten kezében van. Neki köszönhetjük
létezésünket és annak kezdetét, és az ő irgalmának köszönhető, hogy
eljuthatunk halálunk után őhozzá, az üdvösségre, az örök életre.
Mennyire irgalmas az emberiséggel, velünk az Atya! Az ószövetségi időkben,
a Megváltót megelőző időkben elküldi követeit, a prófétákat, s az idők
teljességében egyszülött Fia jön közénk a földre. Az advent mindig az Atya
szeretetére és irgalmára emlékeztet minket. A Betlehemben megszülető Jézus
személyében testet ölt az irgalom. Jézus messiási küldetése az, hogy az
Atya irgalmát földközelbe, emberközelbe hozza. Amikor annak örvendezünk,
hogy velünk az Isten, akkor benne rejlik az is, hogy velünk van Isten
irgalma, az ő szeretetből fakadó megbocsátása megtapasztalható számunkra.
Amikor a szent éjjelen hamarosan jászol elé térdelünk és a kis Jézusra
nézünk, gondoljunk arra, hogy mennyire irgalmas hozzánk az Isten! Az ő
irgalmától, szeretetétől, jóságától és könyörületétől függ üdvösségünk.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)