2014. január 20., hétfő

Jézus így válaszolt:


   Abban az időben  Keresztelő János tanítványai  és a farizeusok  böjtöltek.
   Ezért néhányan odamentek  Jézushoz és  megkérdezték tőle:  „Miért van  az,
   hogy Keresztelő Jánosnak  és a  farizeusoknak a  tanítványai böjtölnek,  a
   tieid meg  nem  böjtölnek?”
 Jézus így  válaszolt:  „Vajon  böjtölhet-e  a
   násznép, míg  velük  van  a  vőlegény? Amíg  a  vőlegény  velük  van,  nem
   böjtölhetnek. De jönnek majd napok, amikor elviszik tőlük a vőlegényt.  És
   akkor, azon  a  napon  majd  böjtölnek. Senki  sem  varr  régi  ruhára  új
   szövetből foltot. Vagy ha igen, akkor az új szövet kiszakítja a régit,  és
   a szakadás még nagyobb lesz. És új bort sem tölt senki régi tömlőbe;  vagy
   ha mégis, a bor szétveti a tömlőt, és a bor is, meg a tömlő is tönkremegy.
   Az új bor új tömlőbe való.”
   Mk 2,18-22

   Elmélkedés:

   A mai evangéliumban a  régi törvények megtartásával kapcsolatban  kérdezik
   Jézust. Ide  tartozik  a  böjt,  amelyet mind  Keresztelő  János,  mind  a
   farizeusok  tanítványai  megtartanak,  de  nem  tartják  meg  a   Jézushoz
   tartozók. A vitát eredményező kérdés háttere az, hogy a zsidó vallásban  a
   hagyományok tisztelete  elsőrendű. Egyes  vallási hagyományok  azonban  az
   évszázadok alatt kiüresedtek,  elveszítették lelki  tartalmukat. Jézus  új
   tartalommal szeretné megtölteni ezeket a kiüresedett hagyományokat.
   A böjttel kapcsolatos kérdésre adott válaszában Jézus egyértelművé  teszi,
   hogy személyével az  üdvösségtörténetnek egy új  időszaka kezdődött el.  A
   régi törvényt tökéletesítve már új törvények vonatkoznak erre az időre.  A
   régi vallásosság helyébe egy új lelkület lép. Ezt szemlélteti a régi és az
   új dolgok  összehasonlítása.  Ez  azonban  nem  jelenti  azt,  hogy  Jézus
   megszünteti a régi törvényt. Erre utal,  hogy a foltról és a borról  szóló
   hasonlatokban  a  régi  szövetet,  illetve  a  régi  bort  is  kár   volna
   tönkretenni vagy  veszni hagyni,  azokat  is meg  kell menteni.  Jézus  új
   törvénye már  nem  az emberi  előírásokon  alapszik, hanem  a  szereteten,
   amelyet  közvetlenül  tőle  tanulhatunk  meg,  és  amely  minden  Istentől
   származó törvény  hátterében felfedezhető.  Nem  csupán tanítja  nekünk  a
   szeretet  új  törvényét,  hanem  önmagát  állítja  annak  példájaként   és
   mértékeként.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése